Honda Jazz Crosstar e:HEV je laureát na univerzálne eko auto roka

Oplastovaný hybridný Jazz s magickým interiérom je určený pre ľudí milujúcich slobodu, ktorí pre život nepotrebujú výhradne obrie SUV, lebo do terénu jazdia minimálne. Ak, tak sa vydajú na poľnú cestu a tú Crosstar zhltne ako malinu. Hlavnými zbraňami tohto mestského auta sú najmä spotreba, priestranný interiér a až nečakaná obratnosť. Aká je jeho konkurencia, oplatí sa a má vôbec nejaké slabiny?

Oplastovaný a zvýšený Jazz Crosstar ponúka jedinú pohonnú jednotku a na prvý pohľad má strohý interiér, je malý a navyše stojí viac ako 20-tisíc eur. Každopádne, štvrtá generácia tejto Hondy obstojí aj v porovnaní s oveľa drahšou konkurenciou. Prečo? Malý rozhodne nie je. Prvý dojem klame a vnútri rýchlo nadobudnete pocit, že sedíte vo vysokom SUV. Keď sa otočíte dozadu, privítajú vás sedačky, ktoré sa dajú sklápať obojsmerne. Klasickým sklopením operadla docielite solídny nakladací priestor, lenže keď vyklopíte sedák hore, môžete mať vzadu malý nákladiak. Do neho poľahky vložíte cestný bicykel s rámom veľkosti L bez toho, aby ste museli manipulovať s rýchloupínakom predného kolesa. Bike bol počas jazdy stabilizovaný, pretože predné koleso Wilieru sme zasunuli za sedadlo spolujazdca, ktoré bolo nadoraz vpredu a tiež malo sklopené operadlo dopredu, a tak sa dalo jazdiť rýchlo aj v ostrých zákrutách bez toho, aby sa bicykel čo i len pohol. Nemusíte sa teda strachovať o okná, poťahy ani o rám cesťáku, ktorý nejeden z majiteľov považuje za väčšiu „leštenku“ ako samotné auto. Napriek tomu, keď máte vnútri taký náklad, nejazdíte na hrane, napokon, s Jazzom vás to až tak neláka, a to v redakcii preferujeme ostrú jazdu takmer kedykoľvek. Tento hybrid s výkonom spaľovacieho motora 98 koní a 131 Nm a elektromotorom, s ktorým dáva 109 koní a 253 Nm, nás však skrotil. Nie je pomalý, to rozhodne nie. Radšej sme si však užívali komfort, parádnu audio súpravu, priestor a jazdu na pohodlnom podvozku, ktorý s cestou spájajú 16-palcové pneumatiky. Ak sa chcete trochu vyblázniť, môžete tejto fešnej predokolke vypnúť trakciu. Nečakajte dlhé drifty, alebo vlniaci sa zadok auta v „uťahovákoch“, najväčšie rozdiely pocítite pri výjazde na plný plyn z nuly. Pri ňom trochu pretočíte kolesá, a tým sa šou končí. Honda Jazz Crosstar má devízy inde. Jednou je skvelá izolácia od podvozku. Vnútri nepočujete hluk od pneumatík ani pri vyšších rýchlostiach a môžete si vychutnávať hudbu alebo nerušenú konverzáciu.

Ak si však vypnete rádio a v aute budete osamote, môže vás nemilo prekvapiť hluk, ktorý sa objaví pri prudkom zrýchlení. To sa k elektropohonu pripojí roztočený motor. V e:HEV ide o sprievodný jav, no dá sa tomu vyvarovať plynulou jazdou. Potom je pripojenie normálneho motora takmer nečujné. Dokonca môžete zažiť aj dva druhy štartov. Ak nemáte dostatočne nabitú baterku, hneď sa  po stlačení štartovacieho tlačidla nahodí benzínový 1,5-litrový motor a jeho zvuk pretne hrobové ticho. Ak je akumulátor dostatočné nabitý, auto ožije a rozbehne sa v absolútnom tichu. Páku automatickej prevodovky zatiahnete do pozície D, zapnete režim EKO a vyrazíte do mestskej džungle. Tam na vás čaká množstvo nástrah. Ako ich zvláda?

Ekologické približovadlo

Zmysel Jazz dáva ako vozidlo do mesta, no exceluje aj pri stredne dlhých cestách. Ak skombinujete predpisovú jazdu v uliciach, po obchvate a na diaľnici, nedostanete sa v režime EKO nad 5,2 litra. Jazdili sme s ťažkou nohou na plyne, ale elektromotor vždy zachránil situáciu a autu pomáhal v najnáročnejších úkonoch a spotreba bola stále výborná. Pri rozjazdoch na semaforoch preberá taktovku elektrina, ktorú dobíjate napríklad pri konštantnej rýchlosti, keď sú otáčky stabilizované a efektívne sa dobíja baterka, takže máte vždy „šťavu“. Záťah má solídny a pekne „od spodu“, ale za dvojramenný volant veľmi neťahá ani pri plnom plyne a zatočených kolesách. Tie pri vypnutej kontrole trakcie dokážete aj pretočiť, no dym za sebou nenecháte ani náhodou. To nevadí, aspoň ušetríte na pneumatikách…

Jazz Crosstar sme vzali do Dunajskej Stredy počas rannej špičky, aby sme v praxi vyskúšali spotrebu. Išli sme cez okresné cesty, cez Šamorín a podobne. Príjemným zistením bolo, že jazda v kolóne je vďaka zamatovo hladkej prevodovke potešením. Nečakajú vás žiadne kopance ani trhanie, všetko prebieha plynulo v réžii elektromotora, ktorý funguje vďaka líthium-iontovej batérii s kapacitou 0,78 kWh, ktorú dobíjate buď pri brzdení, alebo prostredníctvom spaľovacieho motora. Ak sa rozhodnete na posúvanie sa v kolóne výhradne pre elektrinu, články akumulátora vycucáte pomerne rýchlo. A keď si zapnete klímu, klesne dojazd ešte viac. Zásadne to však neprekáža, pretože za obcami sú rovinaté cesty, na ktorých idete okolo stovky a batériu dobijete pomerne rýchlo. Tento jazdný štýl sa ukázal ako najekonomickejší, pretože sme bez toho, aby sme sa obmedzovali, dosiahli spotrebu na 100 km 4,9 litra. Zapnutá bola klíma, vyhrievanie sedadiel a išli sme v režime EKO. Bezpochýb by celková hodnota šla o pár deci stlačiť, ale simulovali sme bežnú jazdu väčšiny šéférov. Občasné predbiehacie manévre roztočili benzínový motor, ktorý si z nádrže uchlipol viac, než keby točil stále rovnako. Niektorí s týmto modelom vraj zvládli aj menej ako 4 litre, ale snaha dosiahnuť túto hodnotu so sebou prináša toľko sebazaprenia, že po pár týždňoch sa prestanete kontrolovať a začnete jazdiť ako chcete, pretože ten rozdiel nestojí za tú snahu. 

S oplastovaným Jazzom sa žije dobre aj v rýchlych zákrutách, na lesnej ceste, diaľnici aj v meste, len nemôžete čakať adrenalín za volantom. To vôbec nevadí, za menej ako 25-tisíc zoženiete ekologický, ekonomický a obrovský crossover s potenciálom dlhej životnosti, keďže Honda už s hybridmi nejaké tie skúsenosti nabrala…

Honda Jazz Crosstar

Motor: zážihový 1,5-liter R4 DOHC + elektromotor

Výkon: 97 koní, s elektromotorom 109 koní

Max. krútiaci moment: 131 Nm, s elektromotorom 152 Nm

Max. Rýchlosť: 173 km/h

Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 9,9 s

Cena: 23 990 eur