Mazda CX-5 2.5 SkyActive-G 4×4 Edition 100 láka na krásny interiér

Japonci oslávili storočnicu ozaj štýlovo. Okrem iných modelov predstavili aj vynovený model CX-5, ktorý dostal oproti predošlej verzii vo facelifte väčšiu obrazovku a úpravou prešiel aj motor. Každopádne táto limitovaná, výročná edícia má okrem plaketiek aj parádny trojfarebný interiér, kde vyniká vínová a bielu perleťovú farbu je ozaj škoda zašpiniť. Napriek tomu sme vrcholný model ponuky prehnali aj náročnými úsekmi. Ako v nich obstál?

Oslavu význačného jubilea vzala Mazda ozaj vážne a celý modelový rad zaodela do podmanivej bielej perleťovej farby, ktorú dopĺňajú decentné plakety s nápisom 100 YEARS 1920-2020. V dvadsiatych rokoch minulého storočia sa však po Hirošimských cestách nepreháňali Mazdy. Prvý kúsok vyšiel z továrne pôvodne vyrábajúcej korok až o 11 rokov neskôr. Svetlo sveta uzrela nákladná trojkolka, ktorú využívali hospodári alebo malí podnikatelia. Trvalo ďalších 29 rokov, než vyrobili malú Mazdu R360. Prvý kúsok bol v bielo-červenej farbe, na ktorú jubilejná edícia odkazuje nielen zvonka, ale aj v interiéri, ktorému vládne vínová farba. Nájdete ju na koberčekoch, streche či sedadlách a v kombinácii s čiernou a bielou kožou na ostatných častiach interiéru už môže vytvárať gýčový dojem. Skôr je o sile zvyku, pretože automobilky volia pri navrhovaní interiérov zväčša kombináciu dvoch kontrastných farieb, no napríklad Ferrari neraz pri bežnej produkcii skladá vnútro z troch farieb a k tomu ešte pridáva kontrastné prešívanie. Červená koža vnútri každopádne pôsobí ako magnet na oči, no keď naštartujete a začnete sa sústrediť na cestu, budete ju aj tak vnímať iba okrajovo. Skôr sa budete pozerať na prístrojovú dosku a centrálny panel, na ktorom sú situované všetky ovládacie prvky, no nenájdete tu jedinú dotykovú plochu. Všetko je analógové s výnimočne podmanivou odozvou. V položkách menu sa pohybujete prostredníctvom veľkého joysticku a tlačidlami rozmiestnenými vôkol neho. Okrem toho už máte k dispozícii iba volič jazdných režimov a ovládanie klimatizácie. Prístrojová doska sa tak drží minimalistickej tradície, ktorou sa japonská automobilka už roky prezentuje. Vnútri život posádky neruší nič, čo tam neplní nejakú úlohu, a komfort zvýrazňuje aj prémiové audio, ktoré si užijete aj vo vyššej rýchlosti pri nižšej hlasitosti vďaka hrubej vrstve izolácie. Jazdiť s výročným modelom CX-5 bola radosť aj preto, že je obutá na 19“ pneumatikách, ktoré vďaka vyladenému podvozku nedávajú rany ozývajúce sa až dovnútra. Je to aj preto, že konštruktéri optimálne zladili pružiny so štandardnými, neadaptívnymi tlmičmi, ktoré bez problémov prejdú aj krátermi na slovenských cestách III. triedy. Ak si CX-5 prepnete do športového režimu, auto citeľne stvrdne, no komfort jazdy to nezmení. Len riadenie bude mať ešte väčšiu odozvu a na klzkom povrchu sa viete poľahky skĺznuť. Ak chcete, aby sa pretočili predné kolesá pod náporom výkonu, musíte si vychýliť páku do manuálnej polohy, alebo kliknúť pádlom pod volantom.

Radosť z jazdy

Pod kapotu výročnej edície osadili agregát SkyActiv-G s objemom 2,5 litra so 6-stupňovou hydromeničovou automatickou prevodovkou. Tento atmosférický motor vyniká vysokým kompresným pomerom, špeciálne tvarovanými piestami s nízkym vnútorným trením, čo výrazne zlepšuje efektivitu spaľovania. Navyše má vysoký kompresný pomer 13:1. Na teste sme dávnejšie mali aj model s rovnakým dizajnom z roku 2019, ktorý mal 2,2-litrový motor, a vtedy sme trochu lamentovali nad pomalším nástupom výkonu. Stačili však tri deci a trochu úprav a práca s plynom priniesla rázom poriadnu porciu zábavy. Isteže, nárast otáčok nemá také tempo ako pri turbomotoroch, ale atmosféra má svoje čaro. CX-5 má maximálny krútiaci moment 258 Nm dostupný pri 4 000 ot./min., no pri 2 800 ot./min. máte pod plynom 230 Nm. Japonské motory sú však lačné po otáčkach, čo dokazuje aj táto „dvaapolka“. Vytočiť ju totiž môžete poľahky až takmer do 6 500 ot./min., čo trochu pripomína zážitok, akoby ste sedlali motorku. My sme CX-5 prehnali naším tradičným „okruhom“. Vzali sme ju teda na kruhové objazdy v Devínskej Novej Vsi v Bratislave, kde prekvapila minimálnymi náklonmi a solídnou prejazdovou rýchlosťou. Na väčších držala stopu aj pri 70 km/h a následne v športovom režime vystrelila na výjazde vpred ako z praku. Zadok pritom ani nenaznačil, že by stratil priľnavosť. Na jednom menšom, ktorý čiastočne slúži ako výjazd zo stavby, sa nachádza vrstva hliny od nákladiakov, no ani tam stabilizačné systémy Mazdy nezaváhali a auto s istotou vytiahli von. Síce jazde chýbal prvok prekvapivého elementu, no to nevadí, pretože si k vozidlu rýchlo vybudujete dôveru. Ak však prepísknete nájazdovú rýchlosť, CX-5 sa nahrnie predkom a nedotáčavosť eliminujete dupnutím na brzdu alebo prácou s volantom. Rýchla séria malých kontra a tancovanie na pedáloch predstavuje alternatívnu, no vodičsky náročnejšiu metódu, ako ťažšie auto zrovnať. Veľká Mazda s prémiovou výbavou však na ostrú jazdu nie je koncipovaná, na to z portfólia japonskej značky poslúži fenomenálna MX-5. Biela kráska je ideálna na diaľnice, čo sme si overili cestou do Kopřivnice na Morave. Na D1 si azda najviac užijete parádne audio a pohodlné sedačky, v ktorých sa viete uvoľniť, no bez straty koncentrácie. Na rýchlostných cestách však oceníte pružné zrýchlenie, keď sa potrebujete rýchlo preradiť z pruhu do pruhu. V atmosférickej CX-5 stačí prepnúť volič jazdných režimov v centrálnej konzole na šport, a následne dať motoru „signál“, že budete tvrdo pridávať. Tvrdo zatlačte pravý pedál až po koberček, motor vystrelí do otáčok a následne pridajte. Auto vystrelí a zlikviduje prekážku. Takto zhltnete stovky kilometrov a v cieli alebo na pumpe vystúpite stále plný energie, pretože máte dostatok miesta na všetky končatiny. Konštruktéri mysleli ozaj na všetky detaily. Napríklad stredový tunel má zvrchu kožou obšité polstrovanie, takže si môžete oprieť koleno, do ktorého vás nebude tlačiť tvrdý plast. V diaľničnom tempe si vypýtala v 9,5 litra benzínu, no 130 km/h nebola priemerná rýchlosť, šli sme o približne 20 km/h rýchlejšie. Pri kombinovanej spotrebe s ľahkou nohou si vypýtala 8,9 litra, no ak si Mazdu chcete aspoň trochu užiť po jazdnej stránke, reálne budete na 9,3 litra.

 

 

 

 

Mazda CX-5 2.5 SkyActive-G 4×4 Edition 100

Motor: zážihový 2,5 liter DOHC

Výkon: 194 koní

Max. krútiaci moment: 258 Nm

Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 9,2 s

Max. rýchlosť: 195 km/h

 

Text: A. K. Foto: A. O.