Renault Mégane Tce 160 EDC R.S. Line si kúpite kvôli super dizajnu a zvuku

Pokiaľ sa ráno budíte na sídlisku v centre mesta a pred bránou na vás čaká tento Renault, máte vyhraté, lebo cesta do práce bude zábavná. Výjazdy zo zákruty, preradenie či zrýchlenie sprevádzajú návaly pozitívnych emócií. Po prvé preto, že R.S. Line kúpite do 27  000 eur, čo je super cena za auto, ktoré znie pri každom zrýchlení ako grgajúci medveď a brzdy má tak citlivé, že stačí klepnúť na pedál a autom šklbne. A po druhé preto, že spĺňa všetky požiadavky na vozidlo pre každodenné použitie.

Dnes je prirodzené máločo. Robov úsmev stratil krásu aj pre skalných voličov jeho potápajúcej sa strany a jeho učeň Peťo sa síce snaží, no šibalské kútiky obalamutia už len toho v zrkadle. Ani v tomto Mégane nie je všetko také, ako sa na prvý dojem zdá. Keď sa pozriete na zadnú časť, vidíte agresívne pôsobiace auto, ktoré zaujme difúzorom a dvojicou koncoviek výfukov. Stačí však podísť bližšie a čupnúť si. Žiaden výduch z výfukových zvodov neobjavíte, len čierne plastové výlisky, rovnako ako u množstva moderných áut. A pritom za volantom počujete parádny zvuk motora. Reproduktory a syntetizátor robia divy a krásne balamutia myseľ predstavou, že všetok ten hluk generuje motor a dve koncovky. Prvý predpoklad sa zakladá na realite, avšak výfuk nájdete iba jeden. Pritom sám o sebe zvonku neznie vôbec zle a pravdupovediac – dalo by sa ľahšie odpustiť umelé dokreslenie zvuku, než umelé koncovky. Robia to napríklad u Audi či Kie, no je to škoda. Uberá to na hodnovernosti vozidlu, ktoré sa prezentuje ako „ostrejšie“ ladený model. R.S. sú totiž písmená s jasným odkazom na športové gény značky. Napokon, nad týmto kusom nájdete už len Mégan R.S. Trophy, ktorý na cesty prináša zážitky zo sveta motokár, a tak R.S. Line, ktorý leží v internom potravinovom reťazci len o stupienok nižšie, vnímame ako auto s minimom kompromisov. Ono ním v skutočnosti však naozaj je. Tieto dva detaily sú jediné, čo tomuto autu možno vytknúť. Benzínový štvorvalcový motor s objemom 1,3 litra a výkonom 160 koní má dosť sily, aby si poradil aj na náročných úsekoch, kde oceníte anatomicky tvarované sedadlá, pričom u vodiča si dokonca môžete manuálne upraviť miernu upnutia bočnice. Stačí otočiť páčkou na pravej strane sedadla, ktorá ešte viac obopne vaše telo od úrovne ramien až do dolnej polovice chrbtice a poskytne ešte lepšie vedenie tela v ostrých zákrutách. Na dlhších cestách stačí pretočiť do protiľahlej polohy a tlak na ramená a boky povolí, vtedy sa z R.S. Line stáva diaľničný koráb s výbornou spotrebou – najmä, keď prepnete do režimu Eco. Najväčšia zábava na cestách však, paradoxne, nie je v režime Sport, ale v My Sense, ktorý si viete upraviť podľa preferencií. Zvuk prepnite do športového módu, rovnako tak podvozok, ale motor nechajte v komforte a budete žasnúť, čo tento Mégane dokáže predviesť. Zrýchlenie v mestských rýchlostiach sprevádza nádherný zvuk a orchester pod kapotou exceluje medzi 2 500 až 4 000 otáčkami. Motor vtedy ťahá ako divý, a to nie je v Sporte… V uliciach však nemá zmysel, aby ste športový mód nastavenia vôbec zapínali. Prevodovka aj motor držia zvyšok auta „pod krkom“ a citeľne sa zvýšia najnižšie otáčky. Koniec-koncov, nie je to dobré ani pre peňaženku, lebo zbytočne zahrievate turbo a motoru dávate tiež za uši, a z dlhodobého hľadiska sa to niekde skrátka prejaví… Ak si však vybehnete na okresné cesty, tam Sport rozhodne aktivujte, auto vám ukáže pravú tvár. Stuhne riadenie a podvozok je komunikatívny, nehovoriac o reakcii na plyn. Nie je to atmosférický motor, ale briskne vystrelí vpred aj z vyšších rýchlostí aj keď ide do kopca. Trochu tu však chýbali pádla pod volantom, ktoré by sa hodili najmä pri podradení v snahe predbiehať v stúpaní. Iste, systému to viete naznačiť rýchlym prekopnutím plynu, po ktorom auto vyhodnotí, že je načase podradiť a vytočiť motor, no tento zbytočný proces by sa dal jednoducho eliminovať…

Tvrdá previerka v zákrutách

Každopádne, benzínový štvorvalec s pohonom predných kolies a lepivými pneumatikami Continental PremiumContact 6 vám aj okoliu pri výjazde z každej zákruty demonštruje enormnú priľnavosť. Mégane R.S. Line neustrelí, to vás skôr rozhodí nerovný povrch, ako sme sa neraz presvedčili nielen na horských úsekoch, ale aj v bratislavských uličkách. Napríklad menšie priečne nerovnosti na Plynárenskej, auto pri plnom plyne trochu roztriasli, no smer držalo ako prilepené. Za volantom ste však jasne cítili, že kolesá pri prejazde na chvíľu stratili kontakt s vozovkou. Je však škoda, že sa nedá vypnúť kontrola trakcie, lebo tento Mégane má ešte väčší potenciál, no to by sa plietol do kapusty vrcholnej verzii modelového radu a Trophy má v zásobe ešte niekoľko tromfov, aby sa odlíšilo. R.S. Line síce nepatrí do elitnej kategórie hothatchov, no rozhodne bude dobrou voľbou pre mladých otcov rodín, túžiacich po zábavnom zvezení, ktorí majú okresaný rozpočet na nákup auta. Za cenu blížiacu sa 27 tisícom eur sa však už pohybujeme v teritóriu Kie Ceed GT a nebezpečne sa blížime Hyundai i30 N. Napriek tomu má Mégane R.S. Line čo ponúknuť, nebudú to však otvorené výfukové klapky či ostro ladený podvozok s chirurgickým riadením, ale z každého kúska troška, čo vytvára nečakane dobre fungujúce auto.

 

Renault Mégane Tce 160 EDC R.S. Line

Motor: štvorvalec, 1,3 litra

Výkon: 160 koní

Max. krútiaci moment: 270 Nm

Zrýchlenie 0-100 km/h: 9 s

Max. rýchlosť: 205 km/h

 

Text: A.K. Foto: A.O.