BMW 430d xDrive Coupé s M Sport packetom je dravcom ciest

Pod kapotou krásneho kupé je uložený dieselový 3-litrový šesťvalec s výkonom 296 koní. Ale ešte impozantnejší je jeho maximálny krútiaci moment. Úctyhodných 650 Nm garantuje dostatočný prísun výkonu v každej situácii a v režime SportPlus dá vodičovi pri prvom tvrdom zrýchlení taký kopanec, že pokorne sklopí uši a najbližších päť minút bude krotký ako baránok.

Toto bavorské kupé zaujme zvonku z každej strany a často pranierované obrovské ľadvinky vpredu dokonale dotvárajú agresívny look auta. BMW 430d Coupé vďaka nim pôsobí extravagantne a na parkovisku spredu zaujme dokonca viac okoloidúcich ako uhladené vlajkové kupé radu 8. Pastvou pre oči sú aj ladné línie profilu a zadok je kapitola sama o sebe, s ktorou sa viaže úsmevná príhoda.

Keď do Bratislavy dorazili horúce, priam tropické dni začiatkom júla, vzali sme sexy „štvorku“ do centra mesta. Priťahuje pohľady. Mladí či starí, ženy aj muži – všetci sa za ňou otáčali, pretože dnes takýchto áut veľa nie je. Pôsobí ako umelecké dielo na kolesách, ktoré je predurčené na obdiv tisícok očí, a to aj v tajomnej tmavej farbe Dravit Grey za dvetisíc eur s parádnymi čiernymi diskami s 19“ pneumatikami. Žiadnym doplnkom nekričala do sveta a ľudia ju napriek tomu videli. Niektorí ju však sledovali potajme, len kútikom oka, aby nedali najavo, že sa im páči. Podobne, ako keď muži sledujú krásnu ženu, no neveria si, že by raz mohla byť s nimi. BMW v SportPlus režime a s vypnutou trakciou si užijete naplno len na okruhu alebo na okresnej ceste, ktorú poznáte, no občas ho môžete zapnúť aj v mestách, kde budete jazdiť s vypnutým rádiom a vychutnávať si omamný zvuk motora a výfukov so stiahnutými oknami. Občas sa cez lomoz dnu donesú aj zvuky z ulice. „Videl si tú sexi riť?“ začuli sme krátko pred polnocou z hlúčika mladíkov. Na obzore však nebola žiadna dáma a v spätnom zrkadle ukazovali na kupé, ktoré prefrčalo vôkol nich. Áno, za volantom 430d s M Sport packetom za 4 200 € budete na očiach a, pravdupovediac, možno mohli inžinieri spraviť aj režim Show, kde by sa otvorili klapky výfukov. Je totiž otázne, kde si toto krásne a podmanivé kupé užijete viac.

Dali sme mu poriadne napiť, keď sme ho preháňali na serpentínach v Rakúsku, ale vyššia hmotnosť nám nedovolila pri vypnutej trakcii tlačiť na pílu, pretože zadok sa až príliš ochotne kĺzal bokom. Kontra síce fungovalo, no traja skúsení šoféri sa zhodli, že stačí moment – naozaj len pár kilometrov navyše, a pneumatiky sa v oblakoch dymu odporúčajú na večnosť a so sebou vezmú aj to, čo je nad nimi… Auto sme totiž dostali na zjazdených pneumatikách, ktoré boli kilometre za zenitom a na nich pri ostrej jazde malo 430d naozaj čo robiť, aby sa udržalo v najostrejšom režime na ceste. Zato v meste nepotrebujete vzácne a drahé centimetre dezénu, a tak sa aj jazda v uliciach a pustenie chodca mení na veľkú zábavu. Zrýchliť pod prívalom masívneho výkonu na 50 km/h zaberie čas, za ktorý mrkne váš unavený pes a ten zvuk, ktorý akceleráciu sprevádza kompenzuje všetky strasti ušlého dňa.

Hladká prevodovka

V BMW 430d Coupé máte zamatovo hladkú osemstupňovú automatickú prevodovku ZF, ktorá radí za každých okolností s chirurgickou presnosťou, čo sa okrem iného pozitívne ukazuje aj na spotrebe. Pri tvrdej jazde si nevypýtalo viac ako 9 litrov, a to vonku cinkali chladnúce brzdy, takže vlastný ropný vrt nemusíte riešiť. Navyše, žiadne deci, ktoré si vypýta, nemusíte ľutovať. Reakcie na plyn sú impozantné aj vďaka 48V štartér-generátoru, ktorý každý pohyb pravou nohou mení na príval výkonu.

Na hrane poľavíte

Okrem našej klasickej trasy na kruhových objazdoch v Devínskej Novej Vsi sme s 430d Coupé išli aj do kopcov pred Viedňou nad Eisenstadtom, neďaleko Neziderského jazera, kde počas letných večerov panuje vysoká vlhkosť a trojliter si v kľukatiacom sa úseku lebedil najmä vo vysokých otáčkach. Prvýkrát sme išli v režime Comfort s vypnutou trakciou a v ňom sa dali šmyky poľahky kontrolovať aj na zjazdených pneumatikách, ktoré však v SportPlus režime už nápor výkonu nezvládali.

V ostrých zákrutách so zvažujúcim sa profilom vykazovala takmer päť metrov dlhá karoséria skvelú torznú tuhosť a vďaka ostrému riadeniu viete predok poslať na apexe presne, kam potrebujete. Výhodou tohto auta je, že sa z každej šlamastiky (ak máte zapnutú trakciu) viete „vytiahnuť pod plynom“. Ak preženiete nájazdovú rýchlosť, stále sa môžete spoľahnúť na skvelé brzdy, ktoré majú ostrý nástup a nevädnú ani pri opakovanej tvrdej decelerácii. A čo dodať na záver? Bežte a kúpte si ho, prípadne aspoň v mierke 1:18…

 

BMW 430d xDrive Coupé

Motor: 3.0-liter, V6

Výkon: 286 koní

Max. krútiaci moment: 650 Nm

Zrýchlenie 0-100 km/h: 5,1 s

Max. rýchlosť: 250 km/h

 

Text: A.K. Foto: A.O.