Honda CR-V e:HEV Sport Line brázdi cesty ako diaľničný expres

Elegantná čierna na karosérii, diskoch aj v interiéri robí z tohto SUV prízrak, ktorý ekologicky likviduje diaľničné kilometre a v meste dominantne rozráža vzduch. Posádka má vnútri pohodový život, ktorý nerušia zvuky motora ani ulice. Trasa Bratislava – Prešov – Bratislava sa dá zvládnuť za deň bez toho, aby vodič v podvečer vystúpil vyžmýkaný akoby ubehol maratón. Čo počas dlhých hodín vnímate najintenzívnejšie a ako elegantná Honda zvláda terénne výzvy?

Čierno-biely svet?

Oproti bežnej verzii sa táto edícia Sport Line predáva len v bielej a čiernej, pričom konštruktéri nezabudli ani na malé detaily. V konzervatívnom duchu spravili aj interiér, a tak po krátkej chvíli vnútri začnete vnímať ostatné veci. Priestoru máte dosť vpredu aj vzadu a nájsť ideálnu pozíciu za volantom nie je problém ani pre vyšších ľudí. V kufri odveziete cestný bicykel bez toho, aby ste museli demontovať predné koleso, len sklopíte zadné sedadlá. Táto Honda by mohla slúžiť ako vzor všestranného praktického využitia. Okrem priestoru stojí za to vyzdvihnúť aj množstvo jazdných asistentov a skvelý audiosystém. Jazdu v hybridnom CR-V sprevádza najmä ticho spod prednej kapoty, vďaka čomu rýchlo nadobudnete príjemný pocit pokoja. Spaľovací motor funguje v nižších rýchlostiach ako generátor, a tak sa pri nastavenom ekologickom móde najmä v meste pohybujete ako prízrak – pekne potichu „preplávate“ ulicou, čo je úchvatné hlavne v noci. Hybrid však viete prepnúť do športového módu, v ktorom vás čaká solídna porcia dynamiky. Najmä, keď sa otáčky pohybujú vo vyššom spektre. Vtedy auto predvedie, že v rámci svojej triedy SUV patrí k top modelom. V priamke vystrelí vpred a ani v zákrutách sa nenechá zahanbiť. Podvozok dobre zvláda bočné náklony a zavesenie s tlmičmi dokonalo filtrujú nerovnosti na ceste, o čom sme sa presvedčili na zjazde z bratislavského obchvatu smerom na Most Apollo, kde sa striedajú priečne aj výškové nerovnosti, ktoré sú navyše pokryté jemným a šmykľavým prachom. Torzná tuhosť karosérie je na vysokej úrovni. Dnu neprenikli žiadne markantné vibrácie a volant nemal tendenciu nečakane meniť nasmerovanie predných kolies. Riadenie síce Honda CR-V v limitovanej edícii nemá iné ako bežný model, no to nevadí, keďže ani rýchle zmeny smeru auto nerozhodia a dokážete tak obratne manévrovať aj pri jazde na kruhových objazdoch či na klzkom povrchu poľnej cesty. Náš obľúbený úsek v Devínskej Novej Vsi v Bratislave, kde sa striedajú rôzne profily kruhových objazdov, zvládlo CR-V na jednotku, a to bolo mokro a na ceste bola vrstva hliny z neďalekého rozostavaného bytového komplexu. Dokonca sme vozidlo nerozhodili ani pri vypnutej kontrole trakcie. Tú však využijete v náročnejšom teréne, keď sa pneumatiky dostanú do vyjazdených bahnitých koľají a potrebujete ich pretočiť pod plynom, aby sa „zakusli“ o niečo pevné. S touto Hondou potom prejdete aj úsekmi, ktoré už zapadajú do tradičného rajóna pravoverných off-roadov, i keď je to iba dvojkolka. Ak sa však chcete „rozhúpať“ v bahne ako za starých čias s manuálom, tu vám situáciu skomplikuje moderný volič prevodovky, ktorý je po novom tlačidlový a musíte preklikávať ostošesť, ak takýto pohyb chcete docieliť. Inak však ovládaniu niet čo vytknúť, pričom toto je atypický príklad, ktorý pravdepodobne ani väčšina majiteľov nikdy nebude potrebovať. Výhodou navyše je, že máte na centrálnej konzole viac miesta a interiér tak pôsobí vzdušne a nič vám nebráni pri ovládaní infotainmentu, ktorý vyznáva rokmi zaužívané usporiadanie jednotlivých prvkov a po pár minútach sa zorientuje každý šofér. Onedlho si ovládanie zautomatizujete a všetko robíte intuitívne. Je to bezpečné a príjemné, čo oceníte najmä pri dlhých diaľničných presunoch. My sme cestovali z Bratislavy do Prešova a naspäť v jeden deň. Vystriedali sme diaľnice, okresné cesty i úseky v mestách, počas čoho sme prepínali jednotlivé jazdné režimy a výsledkom bola prekvapivo príjemná spotreba a pocit z jazdy.

Šprintér alebo vytrvalec?

Štart bol o piatej ráno z Bratislavy, kde bolo -7 stupňov. Mali sme plnú nádrž benzínu. Studený motor a nepríjemne vychladené kožené poťahy by nejednému mohli pokaziť úsmev, no v CR-V Black Edition trvalo iba necelých päť minút, pokým sa vnútri dalo komfortne fungovať len v košeli. Motor ste pri 50 – 60 km/h s aktivovaným ekologickým režimom takmer nepočuli a momentálna spotreba počas prvých 10 kilometroch jazdy, kým sme sa vymotali z mesta, nepresiahla 5 litrov. Za obchvatom sme prepli do športového režimu vo chvíli, keď bol dvojlitrový agregát s výkonom 145 koní dostatočne zahriaty. Okrem toho, že auto citeľne stuhlo, sa ukázalo, že je motor lačný po otáčkach a dokážete dobre pridať aj vo vyšších rýchlostiach, i keď to nebude akcelerácia ako v aute s 3,3-litrovým atmosférickým motorom, budete z toho mať dobrý pocit a navyše sa uistíte, že máte dostatočnú výkonnostnú rezervu na bezpečný predbiehací manéver. Za Banskou Bystricou sme mali vyše polovice nádrže. Po diaľnici sme okrem predpisových 130 km/h išli krátkodobo pri predbiehaní približne o 40 km/h viac a auto držalo ako pribité aj v úsekoch s dlhými pravotočivými zákrutami. A ako zvládlo jeden z najnáročnejších momentov na rýchlostných cestách, keď meníte jazdný pruh do opačnej strany, ako smeruje zákruta? Vybočenie do pravého pruhu v ľavotočivej zákrute v rýchlosti 145 km/h zvládla Honda dobre, a i keď cítite presun hmotnosti, všetko máte pod kontrolou. Ak by ste to robili v o 30 km/h vyššej rýchlosti, muselo by byť sucho a asi by to chcelo lepivejšiu zmes pneumatík, no podvozok by to ustál. Každopádne by to muselo prebiehať plynulo, žiadne ostré trhnutia vencom volantu. Predsa len, ťažisko má CR-V položené pomerne vysoko, no dobré tlmiče veľa odpustia aj menej skúseným vodičom, takže sa nemusíte báť auto zveriť svojim juniorom. Pred Prešovom nás čakalo husté sneženie, kde sme ocenili inteligentné asistenty a senzory. Akumulátory hybridu ukazovali vyše trištvrte kapacity, keďže sme po diaľnici išli na športovom režime a minimálne sme rekuperovali energiu. Po vjazde do Prešova sme tak prepli do ekologického módu a Honda CR-V mala na konci 410 kilometrovej cesty priemernú spotrebu 7,8 litra, čo nebol vôbec zlý výsledok na tak rozmerné auto. Cestou späť sme išli vyslovene na spotrebu a priemerná rýchlosť sa pohybovala aj na diaľnici na úrovni 110 km/h. Spotrebe to výrazne pomohlo, keďže klesla o liter a čosi. Menšia rýchlosť navyše dovoľuje užiť si famózny výhľad na panorámu najmenších veľhôr sveta a po Vysokých Tatrách na vás čaká veľa iných prírodných krás. Toto CR-V je ideálnym spoločníkom na dlhé presuny aj do úzkych uličiek veľkomesta, kde sa s ním poľahky vmanévrujete aj do úzkych parkovacích miest vďaka šikovným pomocníkom.

Honda CR-V Sport line Black Edition

Motor: radový štvorvalec, dvojliter

Naj. výkon motora: 145 koní

Naj. krútiaci moment motora: 175 Nm

Naj. výkon elektromotora: 135 koní

Naj. krútiaci moment elektromotora: 315 Nm

Max. rýchlosť: 180 km/h

Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 9,2 s

Cena testovanej verzie: 37-tisíc eur

 

Text: A. K. Foto: A. O.