Kia Ceed SW Plug-in Hybrid s 1,6-litrom je ďalší člen rodiny

Ak hľadáte rozmerné kombi za rozumnú cenu, máte z čoho vyberať, a o víťazovi rozhodujú ešte nedávno zanedbateľné detaily. Modelový rad Ceed však patrí k dlhodobo vyhľadávaným kúskom, a právom… Dobré jazdné vlastnosti, motory a atraktívna výbava s novinkami po novom láka aj ekologicky naladených ľudí, ktorí nepotrebujú drviť pravý pedál.

Všetko sa točí okolo jazdných režimov

Tento Ceed SW má štyri jazdné režimy, no čisto elektrický režim je v podstate ideálny vtedy, keď máte v zime studený motor, alebo jazdíte krátku trasu v meste. Kapacita akumulátorov nie je práve impozantná, takže sa skôr oplatí jazdiť v kombinovanom, hybridnom režime, kde využijete ich pomoc pri rozjazde či pri nižších rýchlostiach a oceníte dynamiku, keď sa k nim pripojí klasický, spaľovací štvorvalcový agregát s objemom 1,6 litra, s krútiacim momentom 147 Nm. Každopádne, hybridný režim predstavuje asi najefektívnejší pohon, teda ak jazdíte na spotrebu. Dokonca zásadne netrpí ani dynamika.

Teda, nie je to práve strela na kolesách, keďže moment pripojenia spaľovacieho motoru vygeneruje citeľné oneskorenie – pri prudkej akcelerácii ide o desatiny sekúnd, s čím musíte počítať najmä pri predbiehaní. Najlepšiu dynamiku zažijete, keď baterku úplne vybijete, keďže sa o pohon bude starať výhradne 1,6-liter – prípadne si auto prepnite do športového režimu a deaktivujte si trakčnú kontrolu. Ak chcete zažiť príjemnú dynamiku a zároveň dosahovať dobrú spotrebu, ideálne je jazdné režimy kombinovať. Kia uvádza spotrebu 12,5 kWh/100 km. Reálnu spotrebu pri plne dobitom akumulátore sme preverili na približne stokilometrovej trase z Bratislavy do Komárna, kde sme si ako základné kritérium definovali zábavnú, no čo najekonomickejšiu jazdu. V centre hlavného mesta sme išli
výhradne na elektrický pohon, aby sme ušetrili palivo, no na okresných cestách sme auto prepli na centrálnej konzole do športového režimu. Okrem pútavej vizuálnej zmeny, keď sa preplo podsvietenie budíkov do červenej farby, zreteľne sa zmenilo aj správanie auta. Motor išiel poľahky do otáčok a vyššie boli aj najnižšie otáčky, takže reakcia na plyn bola promptnejšia. Okrem tohto efektu sme zaznamenali aj akustické zmeny, ktoré demonštrovali, že spotrebu v tomto prípade veľmi riešiť nebudete. Auto držalo stopu, no kvôli hmotnosti nad prednou, poháňanou nápravou, bolo v ostrejších zákrutách mierne nedotáčavé. V dedinách sme zasa prepli auto do hybridného pohonu, kde klesli otáčky a trochu sme aj chladili turbo. Spotreba benzínu na 112 kilometrov dlhej ceste predstavovala 5,1 litra, čo bol skvelý údaj, pretože sme prudko zrýchľovali, jazdili vysokými rýchlosťami a okrem mesta sme pravidelne prechádzali dedinami. Vyskúšali sme tak v podstate všetky jazdné režimy. Cestou späť sme preto zvolili jazdu výhradne na spotrebu, takže sme auto nechali cez noc dobiť. Užitočným detailom sa ukázal indikátor miery nabitia, ktorý je ľahko viditeľný cez predné okno. Na vrchu palubnej dosky svieti dióda, určujúca stav dobitia. Rovnaká trasa sa s ľahkou nohou na plyne dala zvládnuť so spotrebou 4,3 litra benzínu, čo je skvelá hodnota.

Pre pokojných vodičov

Plug-in Kiu Ceed SW sme, samozrejme, prehnali aj na kruhových objazdoch v Devínskej Novej Vsi v hlavnom meste, kde sa striedajú rýchle sekcie s pomalými a na snehu sme skúsili, či nenápadne neskrýva aj zábavné gény. Napokon sa ukázalo, že pri vypnutej trakčnej kontrole a bezmedznej dôvere vo vlastné schopnosti na bezpečnom úseku môžete auto mierne zhupnúť, ale jazda bokom je takmer zapovedaná aj na poriadne šmykľavom snehu. V istom zmysle to je dobre, pretože bezpečnostné systémy pracujú dokonale a klzký povrch auto náhodne nerozhodí. Ak však chcete zahnať nudu zimného večera a vydáte sa na zasnežené parkovisko, veľmi si nezadriftujete, ani keď do kufra naložíte niečo poriadne ťažké – a to nad zadnou nápravou už máte akumulátory… Vysokú mieru stability však oceníte, keď trochu preženiete nájazdovú rýchlosť a povrch je klzký, Ceed SW zostane aj tak na ceste. Mrznúci dážď so snehom, dopadajúci na blatom pokrytú cestu, predstavuje nočnú moru všetkých vodičov aj na dobre známom úseku. Kruhové objazdy v Devínskej poznáme dobre, preto sme vozidlo poslali ostrejšie do najväčšieho z nich, no očakávaná strata priľnavosti nenastala. Asistenčné systémy a podvozok s pneumatikami zvládli náročnú skúšku dobre a najväčším nedostatkom sa ukázal priškrtený motor, ktorý nemá v zásobe dostatok výkonu, aby vás z prípadnej šlamastiky vytiahol. Navyše dvojspojková automatická prevodovka v danej situácii preradila trochu skôr, pričom sa vyznačovala tým, že motor hnala k vysokým otáčkam, čo by ste v takejto situácii ocenili, keďže by ste sa potrebovali oprieť o kolesá a vytiahnuť sa na prívale výkonu. Druhý pokus vyšiel lepšie. Vypli sme kontrolu trakcie a páku sme vychýlili do manuálneho režimu. Potom sa s touto veľkou Kiou dalo bezpečne a do veľkej miery zábavne jazdiť. Predné kolesá sa pretáčali a presným riadením sa smer auta dobre korigoval, keďže ste pracovali s otáčkami na dvojke a trojke v športovom režime. Takáto jazda však nádrž vyprázdnila najviac – vypýtala si cez 7 litrov, čo sú hodnoty, za ktoré jazdíte takmer vo všetkých autách.

Kia Ceed SW s hybridom má ako hlavné tromfy v rukáve čosi iné, než motor. Kráľovský priestor v kufri a na zadných sedadlách, kvalitné prevedenie interiéru, dobrý infotainment a konektivita či fajn podvozok sú len časťou zo zoznamu, ktorý ovplyvňuje rozhodovanie o tom, aké auto si vybrať. Chcelo by to však lepšiu kapacitu batérie a prípadnú podporu DC nabíjania. Potom by Ceed SW dával ešte väčší zmysel…

 

Kia CEED SW 1,6 GDi 6-DCT Plug-in Hybrid PLATINUM

Spaľovací motor: atmosférický zážihový R4/16

Max. výkon: 105 koní  pri 5 700 ot./min-1

Krútiaci moment: 147 Nm pri 4 000 ot./min-1,

Elektromotor: 60 koní

Max. krútiaci moment: 170 N

Max. kombinovaný krútiaci moment sústavy: 265 Nm

Zrýchlenie 0-100 km/h: 10,8 s

Maximálna rýchlosť: 168 – 195 km/h v závislosti od nabitia batérií

Cena testovanej verzie: 35 440 €

 

Text: A.K. Foto: A.O.