Mazda oslavuje desať rokov dizajnového jazyka Kodo 

S jazykom dizajnu „Kodo – Soul of Motion“ hlavný dizajnér Ikuo Maeda vytýčil odvážne smerovanie dizajnu v spoločnosti Mazda. Odkedy ho pred desiatimi rokmi v roku 2010 uviedli na autosalóne v Los Angeles LA Motor Show s koncepčným autom Shinari, definuje a zdokonaľuje dizajn vozidiel Mazda.

O jedno desaťročie a jednu vývojovú etapu neskôr je Kodo Design stále rovnako populárny, s autami navrhnutými s využitím tohto prístupu, ktoré stále získavajú ocenenia, vrátane ceny za najlepší automobilový dizajn „World Car Design of the Year“ pre model Mazda3 v roku 2020.

Od svojho vzniku pred desiatimi rokmi je Kodo Design ústredným prvkom celého radu automobilov Mazda – od novej interpretácie ikonického roadstera Mazda MX-5 po prvé elektrické vozidlo Mazda MX-30. Základná myšlienka Kodo Design však zostala nezmenená: objavovať mocnú a neodolateľnú krásu prirodzeného pohybu v nehybnom objekte.

Doslovný preklad slova Kodo je tlkot srdca, ale s pridaným významom, ktorý vyjadruje naplnenie niečoho životom alebo vloženie duše. Je to ústredná myšlienka spôsobu, akým Mazda vždy nazerala na dizajn: „My v Japonsku máme pocit, že remeselníci vlievajú život do toho, čo robia. Veríme, že forma, ktorú úprimne a starostlivo vytvorili ľudské ruky, získa dušu,“ vysvetľuje Ikuo Maeda. Preto „duša pohybu“ nadobúda dvojaký význam, vyjadruje podstatu pohybu aj „dušu“, ktorú vložili do auta majstri remeselníci Mazdy.

Prvé dizajny boli výrazne inšpirované predstavou geparda pripraveného skočiť, zatiaľ čo novšie iterácie sa väčšmi sústreďujú na evokovanie mocného a emotívneho dizajnu s čo najmenším množstvom prvkov. Bodom zvratu v tejto druhej fáze Kodo Design boli dve úchvatné koncepčné autá RX-Vision a Vision Coupe.

Boli predstavené v rokoch 2015 a 2017 na autosalóne Tokyo Motor Show ako predzvesť novej elegancie, no ešte výraznejšie minimalistickej estetiky novších interpretácií Kodo Design. Dynamické a emotívne formy sa dosiahli zrezaním všetkých nepotrebných prvkov, aby vynikla samotná podstata krásy a pohybu. Eliminovaním charakteristických línií sa napríklad vytvorí prázdny priestor na bočných paneloch vozidla, ktorý pôsobí ako prázdne, donekonečna sa meniace plátno pre hru svetla tieňa – estetika „menej je viac“, výrazne preniknutá japonským dedičstvom značky Mazda.

Autá vytvorené s využitím jazyka Kodo Design stále získavajú medzinárodné uznanie. RX-Vision aj Vision Coupe boli označené ako najkrajšie koncepčné autá roka a prepracovaná Mazda MX-5 získala v roku 2015 cenu „World Car Design“. Medzi najnovšie pozoruhodné úspechy sa radí medzinárodná cena za dizajn Red Dot Award 2020 v kategórii produktového dizajnu za Mazdu CX-30 a novú Mazdu MX-30, zatiaľ čo Mazda3 si odniesla cenu „World Car Award 2020“ v kategórii prestížneho dizajnu.

Pretože Mazda naďalej spája lásku k jazdeniu s úžasným dizajnom interiéru a exteriéru, zjednodušená elegancia a emocionálna príťažlivosť Kodo Design zostávajú základnými súčasťami identity značky.

Po desiatich rokoch udržateľného úspechu Kodo Design neprestáva posúvať hranice dizajnu automobilov a definovať budúcnosť značky Mazda.