Honda Jazz s 1,5-litrovým motorom e:HEV je malá, sexy a zábavná

Bol niekedy jazz nudný? Nikdy! Tento hudobný štýl vyhľadávajú pôžitkári a Jazz s motorom zasa tí, čo od auta čakajú zamatovú jazdu, originálne riešenia v interiéri a krásny dizajn. Štvrtá generácia mestskej Hondy prišla na trh s výhradne s hybridnou pohonnou jednotkou e:HEV a bezstupňovou prevodovkou e-CVT. Originálne tvarované auto myslí na šoféra viac, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať, a nočné presuny prázdnymi mestskými ulicami sú až nečakane zábavné…

Svet v znamení elektriny

Automobilka, ktorá v ponuke nemá elektromobil, alebo aspoň hybrid, na trhu skrátka nemá čo hľadať. Uvedomili si to už aj vo Ferrari či v Bentley, kde ladia moderné hybridné systémy a veľkovýrobcovia predávajúci milióny áut ročne sa predbiehajú v tom, kto predstaví efektívnejší pohon. Radosť sledovať. Tesla udáva trendy, no neznamená to, že absolútne dominuje. Navždy však zostane priekopníkom v elektromobilite. Oveľa zaujímavejší sa javí trh s hybridmi. Kombinovaný systém pohonu je v súčasnosti efektívnejší a praktickejší, i keď o pár rokov bude situácia hrať výhradne v prospech bateriek… Lenže tie teraz skrátka fungujú najlepšie v kombinácii s klasickým spaľovacím agregátom a Honda o tom vie svoje. Napokon, do kolotoča Formule 1 dodáva vysokovýkonné motory a tam už dlho na jednotku funguje systém KERS (Kinetic Energy Recovery System) a japonská automobilka tak právom patrí medzi popredných hráčov na poli elektromobilov a hybridov.

Štvrtá generácia kompaktného modelu Jazz je dôkazom, že tento pohon dáva zmysel. Siahodlhé hodnotenie interiéru či dizajnu nemá veľký zmysel – sú výborné. Napríklad veniec volantu sa drží skvelo a má zaujímavý tvar, sedačky slušne vedú telo, do kolena vás nič netlačí a pred vami je velikánsky displej v prístrojovej doske. Zaujímavejší je fakt, že v rozdvojenom A-stĺpiku je sklenená výplň, vďaka ktorej máte super prehľad o situácii na ceste a zadný rad sedačiek viete polohovať nielen tak, že sklopíte opierku, ale aj tak, že zdvihnete sedaciu plochu, čím za prednými sedačkami docielite solídny voľný priestor, ktorý je navyše aj vysoký a cestný či gravel bike sa do tohto Jazzu v pohode zmestí. Toto sú hlavné výhody vnútra Hondy Jazz. Exteriérový dizajn síce nie je žiadne terno, ale keď sedíte vnútri, môžete to mať viete kde… A dôležitejšie z užívateľského hľadiska je relevantnejšie, ako a za koľko jazdí.

Pohodová jazda „za babku“

Sexy krpec si posádku rozmaznáva a za volantom to fakt nie je nuda. Ak ste zvyknutí na veľkoobjemové motory, na tento hybridný 1,5-liter si chvíľu budete síce zvykať, ale nezaberie to veľa času. Ak ho chcete chytiť pod krkom a precvičíte si svaly v pravom lýtku tak, že zatlačíte plyn na podlahu, tak sa prekvapivo stane to, čo očakávate. Začnete slušne akcelerovať, o čo sa postará elektrina. No v istom momente sa o slovo prihlási spaľovací motor, vtedy sa okrem prívalu
mechanického hlasného zvuku dočkáte aj krátkeho oneskorenia. Stačí si osvojiť malý fígeľ – na okamih povoliť tlak pravého členku na pedál a následne opäť zatlačiť. Motor potom ťahá a ťahá, ako len 1,5-liter vládze. V meste to však zažijete minimálne, dokonca ani na diaľnici to takmer nepostrehnete. Ide skôr o štýl jazdy, ak jazdíte normálne a nie ako „dravec“, je Jazz pohodovým spoločníkom na cestách, ktorý drží stopu. No na vyššiu hmotnosť nad prednou nápravou si musíte zvyknúť.

V ostrejších, rýchlejších zákrutách cítite prenos hmotnosti. Síce „nepláva“, no opiera sa o vnútornú pneumatiku a to skrátka vytvára pocit, že ho do ostrej zákruty nepošlete po hlave, i keď sa neskôr presvedčíte, že by to podvozok zvládol. Akonáhle si hybridný Jazz s 1,5-litrovým Atkinsonovým spaľovacím motorom ochytáte, môže sa začať zábava. Netrvá dlho a z čítania prenosu hmotnosti je zrazu zábava, najmä s vypnutou trakciou… Na kruhových objazdoch v Devínskej Novej Vsi držal stopu nielen na tých veľkých, ale bez zaváhania sa pretiahol aj tými s menším priemerom, kde sa dala rezať stopa, bez toho, aby sa zásadne deformoval behúň a bočný náklon sme zaznamenali len minimálny. Zrýchlenie na výjazde bolo kontinuálne a s deaktivovanou trakčnou kontrolou sa predný náhon dal na zaprášených častiach aj trochu utrhnúť. A vtedy nebol prekvapivo nedotáčavý, zábavne sa trošičku šmykol „dnu“. Tvrdá jazda však poriadne drancovala akumulátory a na sérii kruhových objazdov rezerva klesla až takmer na dno. Pohon e:HEV sa však ukázal v najlepšom svetle. Ani raz sa totiž nestalo, že by sme baterky vybili, a to sme sa snažili. Benzínový Jazz má okrem klasického spaľovacieho agregátu aj dva HEV motory, ktoré pracujú skutočne efektívne a články akumulátora sa dobíjali najlepšie, keď sme na „voľnobeh“ schádzali z diaľničného zjazdu – v priebehu pár stoviek metrov sa dobili. S Jazzom sme výhradne na spaľovací motor jazdili vlastne len na diaľnici, no ani pri rýchlosti približne 120 km/h sme nemali spotrebu vyššiu ako päť a pol litra. Priemer sme však mali len okolo 4 litrov, čo je skvelá hodnota. Táto moderná malá Honda je rozumná voľba pre mestského človeka s eko-friendly prístupom, ktorý je sporivý, no v praktickom aute si túži užiť trochu zábavy za rozumnú cenu.

Honda Jazz 1,5L e:HEV

Motor: 1,5 litra

Výkon benzín/elektromotor: 97/107 koní

Krútiaci moment benzín/elektromotor: 131/253 Nm

Prevodovka: jednostupňová, planétová e-CVT

Max. rýchlosť: 175 km/h

Zrýchlenie 0-100 km/h: 9,4 s

Cena testovaného auta: 20 590 €

 

Text: A.K. Foto: A.O.