Seat Leon 1,5 TSI EVO 130k FR pôsobí ladne z každej strany

Leon je pre španielsku automobilku jeden z najdôležitejších modelov a vidno to na tom, ako prepracovali všetky detaily. Na prvý pohľad zaujme, no najfotogenickejším sa stáva pri západe slnka, keď vidno linku zadných svetiel, tiahnúcu sa po celom veku kufra. Je to skrátka krásavec, no sľubuje aj dobrú jazdu, pretože má overený 1,5-litrový motor s výkonom 130 koní.

Leona si všimnete za každých okolností, pretože má hravé prvky, ktorými púta pozornosť aj cez deň aj v noci. Koncernovú príslušnosť sa dizajnérom podarilo umne zamaskovať. Atraktívne línie prednej masky, kapoty aj dvojfarebné príplatkové disky robia v červenej farbe z Leona na oko ostré auto, no či je to tak aj naozaj sme sa boli presvedčiť na našich dvoch obľúbených úsekoch v Rakúsku a v Devínskej Novej Vsi v Bratislave, ktoré dokonale preveria každé auto. Najmä strmý výjazd na kopec nad Eisenstadtom predstavuje skúšku, v ktorej pracuje motor na plné otáčky a nejeden podvozok má čo robiť, aby elegantne ustál rýchle zmeny smeru. Niekoľko kilometrov dlhý úsek v mnohom pripomína Donovaly a tento červený Seat s 1,5-litrovým TSI agregátom v ňom išiel veľmi dobre. Ide o jednotku, ktorá má identické vŕtanie ako menší koncernový motor 1,4 TSI, no steny valcov upravili plazmou, čiže nemá klasické oceľové vložky a rovnako upravili termomanažment celého bloku. Inžinieri dokonca doplnili prepĺňanie variabilným turbodúchadlom, čo je pri benzínových motoroch stále pomerne veľká rarita. Technické detaily však celkom dobre ladia a z ich súzvuku ťaží najmä vodič. V našej verzii sme mali šesťstupňovú manuálnu prevodku, ktorá má celkom dlhú jednotku, dvojku aj trojku a pružné zrýchlenie bolo naozaj impozantné v širokom rozsahu otáčok. Maximum krútiaceho momentu máte k dispozícii od 1 400 do 4 000 ot./min. Leon najlepšie „ťahal“ na dvojke a trojke, no s tromi ľudmi vnútri dostávali zabrať najmä brzdy, ktoré však zásadne nevädli ani pri opakovanom tvrdom brzdení. Na štvorke však už bola dynamika pri záťaži pomerne mdlá a ručičky otáčkomera a rýchlomera stúpali v strmých kopcoch pomaly. Nejde však o hot hatch, ale o dizajnový hatchback s dostatočne výkonnou pohonnou jednotkou do bežnej premávky a ak si budete chcieť zajazdiť trochu tvrdšie, zvládne to. Len nemôžete očakávať prejav Focusu ST alebo KIA Ceed GT.

Napriek tomu ide o vozidlo, ktoré vykazuje aspekty zábavného auta. Aby ste to dosiahli, stačí vypnúť trakčnú kontrolu a potom podržať plný plyn na jednotke. Preklzujúce predné kolesá sa najmä na prašnej či mokrej ceste dokážu šmýkať pokojne aj 20 či 30 metrov, no keď vás stretne prietrž mračien, oplatí sa pevne zvierať volant. Na vyvýšenom kruhovom objazde sa vo vyššej nájazdovej rýchlosti trochu utrhol predok po vnútornom kolese a hmotnosť motoru nad hnanou nápravou dala o sebe vedieť. Ak by sme išli o čosi rýchlejšie, predok by sa strhol smerom do zvodidiel. V približne 50 km/h sa však Leon FR dal chytiť ľahkým kontra s prácou s pedálmi, čo by zvládol každý trochu skúsenejší šofér, ktorý má vycibrené reflexy. Jazda s novým Leonom je však predurčená skôr na pohodové tempo, pri ktorom si najviac užijete minimalizmus interiéru. Dnu totiž vládne duch maximálnej ergonómie a nenájdete tam žiadne zbytočné tlačidlá.

Výborná spotreba

Chvíľu síce trvá, než si na rozmiestnenie ovládacích prvkov zvyknete, ale elegantné línie prístrojovej dosky s pekne tvarovanými výduchmi klimatizácie a premenlivé ambientné osvetlenie spríjemnia každé postávanie v kolónach. Navyše vnútri dobre znie aj audiosystém bez zbytočného a v súčasnosti tak preferovaného prílišného basového efektu. Inak povedané, vnútri si užijete výšky a najmä stredy, lenže prílišné očakávania, že dlhé cesty budú pripomínať posedenie v koncertnej sále, nebudú práve naplnené… Skrátka absentuje priestorový efekt, aký docielite najmä v superluxusných limuzínach, kde sú desiatky reproduktorov, pričom niektoré z nich hrajú len ticho, aby vytvárali ilúziu totálnej izolácie vonkajšieho ruchu. V tomto 130-koňovom Leone, ale všetko spolu ladí do posledného detailu a najmä dizajnu nemožno nič dôležité vytknúť. Naopak, nájsť sa dajú len pozitívne aspekty. Priemerná spotreba bola 6,9 litrov a to sme vôbec nekontrolovali štýl jazdy. Z dlhodobého hľadisko to predstavuje akceptovateľnú hodnotu a navyše ani cena nie je prestrelená, čo z Leonu robí celkom atraktívne vozidlo…

Text: A.K. Foto: A.O.