Kia XCeed 1,6 T-GDi kríži nápravy a vyzerá pritom štýlovo

Kia v posledných rokoch hrá na city. Nerobí fádne autá, do ktorých nasadnete a zabudnete na to, ako vyzerajú zvonku a vnútri vás tiež ničím neprekvapia. Naopak, v súčasnosti patria Kie k najprepracovanejším vozidlám v rôznych segmentoch. Majiteľom prinášajú zážitky za volantom a vyčaria im úsmev na perách, keď sa k nim blížia na parkovisku. Aký je crossover XCeed v teréne a ako jazdí na nekvalitných cestách?

Podvozok ako z ríše snov

XCeedom Kia rozšírila rodinu Ceedu o ďalšie auto atraktívnych tvarov, ktoré ho radia k ProCeed GT. Rovnako ako Stinger sa dizajnom výrazne odlišuje od konkurencie na cestách. Ľudia sa za ním otáčajú a niet divu, pretože pôsobí prepracovane. Nejde pritom len o prvý dojem. Tento crossover do sveta kričí, že ide proti prúdu a má na to dobré zbrane. Okrem zmäkčených predných aj zadných pružín o 7 % a 4 %, ktoré stoja za pohodlnou jazdou, zaujme posádku aj kvalitným audiosystémom či sedačkami s dobrým bočným vedením a najmä izoláciou interiéru.

Tento kompaktný celok oceníte v meste, kde sú diery na krajniciach, kanály aj priečne nerovnosti a prejazd takýmito úsekmi dá zabrať aj nemeckým sedanom či SUV. Autom ani vo vyššej rýchlosti neprejde nepríjemná vlna či vibrácie, ktoré by prestúpili interiérom a vyrušili posádku. Samozrejme, hluk a otrasy rastú priamo úmerne s rýchlosťou. Skúsenosti väčšiny majiteľov pravdepodobne skončia na mestských nerovnostiach. Lenže to by bola škoda, pretože vlastnosti podvozka sa ukážu aj v ľahšom teréne, kde oceníte možnosť deaktivovať kontrolu trakcie a vďaka tomu sa môžete v klzkých úsekoch vyhrabať z hlbokého bahna, aké je v rozjazdených koľajach na poľných cestách. Keď s autom vojdete do hlbších kaluží s klzkým podložím, narazíte na malý nedostatok XCeedu. Tým je výhradne pohon prednej nápravy. Pre výjazd z takýchto úsekov, najmä ak zastavíte v strede kaluže, potrebujete vypnúť kontrolu trakcie, čím roztočíte predné kolesá a zároveň aj turbo, ktoré však po výjazde na spevnený povrch a spomalení auta ešte točí a trochu „trpí“. No ak idete plynulo, nebudete mať problém zdolať ani náročnejší terén, v ktorom dokonca dokáže aj dobre skrížiť nápravy, čo sme si overili na násype hliny zo stavebnej jamy, v ktorej sa povaľovali aj pomerne veľké balvany.

Motor s výkonom 204 koní a 265 Nm má dosť sily a keďže svetlá výška XCeedu na 18 palcových kolesách je 184 mm, vidno prácu pružín aj z diaľky. Za volantom to vnímate tak, že pri nájazde na hranu kameňa či prevýšenie sa môžete zaprieť voľnými kolesami a pomaličky sa prehupnúť cez prekážku bez toho, aby ste „chytili“ podvozok. Ak vystúpite, prejdete sa zabahneným miestom a potom nastúpite, nemusíte riešiť otázku, kde si vyčistiť topánky, lebo na podlahe sú plastové vaničky, ktoré znesú kilá bahna a keďže nemáte spojkový pedál, neriešite ani neistotu pri variovaní tlaku na pedál pri rozjazde v náročnom úseku. Štvorvalcový agregát sa pri jazde po poli a na mäkkom teréne rád napije benzínu, no ani 9,1 litra nie je žiadna tragédia, najmä ak uvážime, že na rovnakom úseku si iné a oveľa drahšie SUV pýtali približne rovnako.

Komfort a prémiový pocit

XCeed s 1,6-litrovým motorom má kultivovaný jazdný prejav, no aby auto v súčasnosti presvedčilo potenciálnych kupcov, potrebuje oveľa viac, než iba dobré jazdné vlastnosti. Body získava aj za spracovanie detailov na často namáhaných dieloch. Ovládače na palubnej doske, kľučky dverí aj pocit zo zabuchnutia patrí k tým prémiovým, keďže dvere decentne „žuchnú“ a prvýkrát máte dojem, akoby ste nezatvorili a akt preventívne zopakujete, načo zistíte, že to tak má byť… Vnútri si väčšinu ľudí získa aj prepracovaný infotainment s navigáciou a centrálnym dotykovým panelom s 10,25-palcovou uhlopriečkou, ktorý je dobre čitateľný aj pri silnom slnku. Skrátka, vnútri sa XCeed radí k vysokému štandardu, ktorý Kia drží už niekoľko rokov a vyniká unikátnou ergonómiou.

Ostrejšia jazda alebo pokoj za volantom?

Prepĺňaný benzínový motor 1,6 T-GDi je na crossover s atraktívnymi tvarmi dostatočne silný, niekedy až príliš. Predná náprava pri plnom výkone občas nedokáže preniesť plný výkon na cestu a pneumatiky sa poddajú prívalu energie, najmä pri vypnutej kontrole trakcie poriadne „zahrabú“ a pritom predná náprava trochu ťahá za volant, čo vôbec nie je na škodu, pretože vtedy naozaj šoférujete a len sa neveziete. V podstate ide o rovnaký jav, aký zažijete v Kii ProCeed GT, ak si aktivujete športový režim. Je to zábavné, nenáročné a drží vás to v strehu, no nie ste v strese, keďže XCeed poľahky uriadite aj za predpokladu, že nemáte predlaktia ako Schwarzenegger.

XCeedu svedčí najmä trochu svižnejšia jazda v meste, kde exceluje 7-stupňová dvojspojková automatická prevodovka DCT. Keď na pravý pedál zatlačíte len trochu, pokojnú jazdu bez „kopancov“ síce zažijete, no nezrýchlite podľa očakávania a máte podtočený motor. Stačí však, aby ste prepli ovládač jazdného režimu na Sport a minimálne otáčky narastú, takže máte akčný potenciál podvozka a motoru dostupnejší a auto reaguje na podnety pravého členku oveľa rýchlejšie. V tomto režime ale treba počítať s nárastom spotreby. Nejde však o dramatické zvýšenie. Čosi vyše litra je akceptovateľná hodnota a spája sa s ňou aj vyšší faktor zábavy, keďže XCeedu sa rozozvučí motor a sem-tam mu písknu pneumatiky.

Za vyše 31-tisíc eur dostane slušnú porciu výkonu a univerzálne auto, ktoré zvládne terénne nástrahy, odvezie dosť vecí a na parkovisku priťahuje pohľady okoloidúcich.

 

Kia XCeed 1,6 T-GDi

Motor: štvorvalec, 1,6-litra

Výkon: 204 koní

Krútiaci moment: 265 Nm

Zrýchlenie 0-100 km/h: 7,5 s

Max. rýchlosť: 220 km/h

Cena: 31 310 €

 

Text: AK Foto: AO