Renault Clio 1.3 TCe R.S. Line reže zákruty

Nové Clio v športovej verzii R.S. Line ohúri výborným motorom, krásnym zvukom, skvelým podvozkom a navyše dobre vyzerá. A to nielen zvonku – v interiéri nájdete kvalitné materiály, ktoré ešte stále nie sú v „B“ segmente malých áut štandardom. Nič z toho však nezaváži tak, ako jeho ovládateľnosť na limite.

Piata generácia Clia priniesla množstvo vylepšení dizajnu a vozidlo v modrej farbe zaujme pri pohľade z každej strany. Predok pôsobí ostro, bočné línie sú elegantné a zadná časť má hneď niekoľko prvkov, ktoré stoja za spomenutie. Okrem umne skrytých kľučiek druhého páru dverí stojí za pozornosť aj masívna koncovka výfuku a plaketa s logom R.S. Line. Práve doplnky so žltým logom dávajú okoliu najavo, aké auto vidí, a že sa pod kapotou skrýva poklad. Testovaná verzia bola osadená najvýkonnejšou benzínovou motorizáciou s označením TCe 130. Tento 1,3-litrový agregát má štyri valce a dosahuje výkon 130 koní a maximálny krútiaci moment 240 Nm, čo značí slušnú zábavu za volantom najmä vtedy, keď zistíte, že pohotovostná hmotnosť predstavuje iba 1 233 kilogramov. Mušia váha to síce nie je, ale R.S. Line je na dnešné pomery stále ľahké a poznať to najmä v zákrutách, v ktorých exceluje. Clio má predný náhon a s vypnutou kontrolou trakcie si užijete zábavu aj v náročných zákrutách, ktoré sa nedajú pre ich profil prejsť vysokou rýchlosťou, ale vyžadujú skôr precízne riadenie a bleskové reakcie vodiča.

Takýto úsek, i keď pomerne krátky, sa nachádza na Krahulčej ulici v Bratislave, ktorá sa vyznačuje všetkými nástrahami, aké od náročnej trasy čakáte – má zlý povrch, je prašná, vynáša a má niekoľko prevýšení. V podstate predstavuje krátku rýchlostnú skúšku, akú nájdete na ľahších rely. Ako na nej obstálo toto Clio?

Malý hatchback môže hrdo nosiť označenie hot hatch, pretože strmý zjazd si užijete a na limite sa aj zapotíte. Stačí, aby ste sa dostali na prašnú časť s vypnutou trakciou a predné kolesá trochu prekĺznu, takže dáte automaticky kontra. Ak by ste mali auto s atmosférickým motorom a zadným náhonom, zatlačili by ste na plyn a kontrolovaným šmykom vykĺzli zo zákruty, lenže v prípade auta s predným pohonom a turbom pod kapotou na to musíte trochu inak. Ideálne je, keď prevezmete radenie od 7-stupňovej dvojspojkovej automatickej prevodovky EDC a v manuáli si chvíľu podržíte dvojku, vďaka čomu udržíte roztočené turbo, ktorého energiu využijete na skrotenie rozhodeného auta a v športovo ladenom Cliu to znamená veľkú zábavu. Turbo má slušné spektrum otáčok, takže dvojka aj trojka vám vystačia na celý úsek.

Malý Renault je dobre vyladený aj na dlhé cesty, pri ktorých väčšina z nás preferuje kultivovaný prejav. Na diaľnici či pri prudkom zrýchlení v meste však treba počítať s malou „turbodierou“ – najmä keď prevodovka pracuje v automatickom móde a máte aktívny ECO režim jazdy. Na našom obľúbenom úseku v Devínskej Novej Vsi, kde je séria kruhových objazdov, sa Clio R.S. Line predviedlo v dobrom svetle a dokonca sme párkrát cítili náznak, že sa odtrhne zadok, ale vždy napokon zasiahli asistenčné systémy.

Parádny interiér a bohatá výbava

Jazda s Cliom však nie je len o rýchlych prejazdoch zákrutami na okresných cestách. Väčšina klientov ním bude jazdiť najmä v meste, kde ocení pohodlné sedačky s dobrým bočným vedením, vyladené audio či systémy ako proaktívne sledovanie okolia auta s detekciou chodcov a cyklistov, autonómne brzdenie v prípade núdze či rozpoznávanie dopravných značiek. Okrem toho dostanete aj asistent rozjazdu do kopca alebo automatické prepínanie svetiel, adaptívny tempomat a najmä pokročilý parkovací asistent s možnosťou zobraziť okolie pomocou štyroch kamier. Clio je síce malé, ale v preplnených uliciach mesta tieto prvky oceníte aj ak ste skúsený vodič, pretože predstavujú komfort, na ktorý sa ľahko zvyká. Namiesto toho, aby ste sa stresovali, si môžete napríklad užívať parádny zvuk auta. Nie je to rev ani dunenie, ale príjemné vrčanie motora a syčanie turbodúchadla, ktoré prichádza už v spodnom spektre otáčok a čím viac pridávate, tým lepšie znie. Lenže pozor! V Cliu R.S. Line môžete prekročiť legálny rýchlostný limit rýchlo a jednoducho. Rozjazdy na červenú ani posúvanie kolónami sa však na spotrebe negatívne neodzrkadlili. Nekompromisná jazda na kruhových objazdoch a cesta naspäť do mesta, kde sme odjazdili vyše dvoch hodín a 60 kilometrov, nevyhnala spotrebu vysoko ani pri vypnutom ECO režime. Priemernú spotrebu sme mali 7,1 litra, čo je výborný údaj, a v anatomických sedačkách z kože a látky sme si užívali skvelý priestorový zvuk audia kombinovaného so zvukom motora.

 

Renault Clio R.S. Line 1.3 TCe 130 EDC

Motor: 1 333 cm3, 4-valec

Výkon: 130 koní

Krútiaci moment: 240 Nm

Maximálna rýchlosť: 200 km/h

Zrýchlenie 0-100 km/h: 9 s

Cena: 19 880 €

Text: AK Foto: AO