Ford Ranger 2.0 EcoBlue biturbo presvedčí aj v náročnom teréne

Patrí k veľkému pick-upu veľkoobjemový motor? Podľa Fordu už nie nevyhnutne. Síce pod kapotu Rangeru dlho montovali 3,2-litrový preplňovaný naftový päťvalcový motor, ktorý vynikal pekným zvukom a nebol ani pomalý, no emisná politika je prísna a aby splnili normy, osadili vynovený obľúbený pick-up 2,0-litrovým agregátom s biturbom. A bol to dobrý krok!

Parádna prevodovka

Staršia verzia tohto modelu netrpela zlou dynamikou. V podstate by sa dalo povedať, že na pick-up mala parádny záťah, lenže na trh nedávno prišla verzia s novým motorom a tá exceluje hneď v niekoľkých oblastiach. Je ekonomickejší, oplýva kultivovanejším prejavom a je o čosi tichší. Najdôležitejšou otázkou však je, ako jazdí a odpoveď by pokojne mohla byť jednoslovná – lepšie. Paradox? Nie, za všetkým treba hľadať vyladenú desaťstupňovú automatickú prevodovku a najmä dve turbodúchadlá. Ranger s 3,2-litrom má síce o nezanedbateľného 1,2-litra väčší objem a valec navyše, ale len šesťstupňový meničový automat. Zato agregát faceliftovanej verzie pracuje v príplatkovej verzii s desaťstupňovou automatickou prevodovkou, ktorú vyvíjali v spolupráci s GM, ktorá radí plynulejšie a výkon distribuuje efektívnejšie. Za výborné vlastnosti vďačí aj dvom turbám. Menšie fúka v nízkych otáčkach a vo vyšších sa potom odpája. Väčšie, vysokotlakové turbo, funguje v celom spektre otáčok. Cítiť to najmä pri rozjazdoch, pri ktorých ide novší 2,0-litrový naftový štvorvalec pekne odspodu.

Zábava v teréne

Ranger sme vzali na rozbahnené stavenisko s hlbokými koľajami plnými vody. Ford na tomto povrchu exceloval vďaka svetlej výške, motoru a jazdným režimom. Ak máte zapnuté všetky asistenčné prvky, prejdete komplikovaný úsek s tiahlou zákrutou s prehľadom, lenže bude to sterilné. Ak skúsite rozmočenú zem prekonať len so zapnutým pohonom zadných kolies s predstavou, že si poľahky zadriftujete, musíte vypnúť kontrolu trakcie. Zadné kolesá sa inak budú hrabať z mokrých koľají pomaly a motor aj prevodovka budú trpieť, no akonáhle vypnete trakciu, dostáva jazda iné rozmery.

Pneumatiky sa pretočia na mieste a keď zaberú, vyhádžu kilá zmesi trávy a bahna a auto poletí bokom. Jazda s vyše dvojtonovým autom, ktoré na dĺžku meria takmer 5,4 metra, patrí zrazu medzi najlepšie zážitky, aké sme za volantom za dlhú dobu zažili. Navyše si nemusíte robiť veľké starosti s nerovnosťami, ktoré sa pred vami vynoria, pretože od zeme máte k dobru 23 centimetrov, takže v takomto teréne môžete
ísť pokojne aj 40 km/h a nič zospodu neodtrhnete. Nešetrná jazda v teréne vás dokonca ani nezruinuje, pretože spotreba nafty bola aj po dlhých hodinách strávených mimo asfaltu len 11,4 litra, čo je výborná hodnota. Vynovený Ranger však zaujme nielen po technickej stránke, ale dizajnovo sa radí medzi najkrajšie a najvyužiteľnejšie pick-upy na trhu.

 

Ford Ranger 2.0 EcoBlue biturbo

Motor: 1 996 cm3

Výkon: 213 koní

Krútiaci moment: 500 Nm

Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 9,3 s

Max. rýchlosť: 180 km/h

Text: AK Foto: AO