BMW 330d xDrive Touring plní rolu univerzálneho auta

Pekné kombi je dokonalým „sleeperom“. Na prvý pohľad nenápadné auto totiž prekvapí v športovom režime odpichom z miesta, výbornou stabilitou aj zvukom motora, ale keď idete v eco režime, poľahky splyniete s premávkou. Pozornejším vodičom však na červenej neunikne, že stoja vedľa niečoho, čo má pod kapotou silný motor a čo im pravdepodobne ujde skôr, než stihnú zaradiť. Trojka dáva svoj charakter najavo obrovskými brzdovými kotúčmi, decentným písmenom „M“ na blatníku a dvomi koncovkami výfuku.

Trojkových BMW stretávame na cestách veľa, no keď pred vami ide auto s označením 330d, znalejší spozornejú, pretože vedia, že pod kapotou bude uložený trojlitrový motor a ten má už poriadnu silu. Navyše verzia s dvomi výfukmi a aerodynamickými doplnkami pôsobí ako magnet na pohľady aj napriek tomu, že je to kombi. S ním dokonca zažijete v tejto motorizácii poriadnu zábavu, pretože nad druhou nápravou máte o čosi väčšiu váhu a keďže sa dá zadkom poľahky hodiť, občas stabilizáciu skrátka vypnete a aktivujete si režim sport, v ktorom si navyše môžete nakonfigurovať vlastnosti prevodovky či podvozka. Stačí tak pár sekúnd, aby ste z pohodlného rodinného auta, ktoré bez problémov zvládne aj úlohu manažérskeho auta, spravili športové náčinie najmä v zákrutách, kde doceníte spomínanú hmotnosť nad zadnými kolesami.

Na vyzvanie tancuje v zákrutách

Pred výjazdom zo zákruty stačí na apexe trochu ubrať, podradiť pádlom pod volantom, načo si poriadne odprskne výfuk a klesnú otáčky, lenže turbo fúka naplno a tak stačí malý pohyb pravou nohou a rozpútate peklo. Vypnutá trakcia dovolí auto rozhodiť, no znamenitý pohon xDrive robí aj šmyk vo vyššej rýchlosti kontrolovateľným, pretože smeruje krútiaci moment na vonkajšie kolesá, takže sa BMW má o čo oprieť v momente, keď dáte kontra. Istotu za volantom budete mať v 330d s vypnutou stabilizáciou aj na mokrej ceste, len potrebuje auto trochu spoznať, aby ste nepridali príliš. Zvládnuť výjazd z kruhového objazdu bokom na ceste pokrytej vrstvou šmykľavého bahna nebol problém. Nepridali sme však toľko plynu ako na suchej ceste a s modrým kombi za takmer 80 000 € sme sa v nízkej rýchlosti šmykli. Dokonca  viac, než na suchej vozovke. Potenciál podvozku a pohonnej jednotky však odhalil komplexnejší test, než len bezhlavé driftovanie.

Naftový šesťvalec s objemom 3,0 litrov, ktorý má výkon 258 koní a 560 Nm, vystrelí auto ako z praku, no posádku si zároveň podmaní aj kultivovaným prejavom. V prispôsobenom športovom režime vydávajú motor a výfukové potrubie syntetizované a uchu lahodiace zvuky (motor strieľa od výfukov, duní a turbo zasyčí), no v úspornom režime trochu stíchne a upúta kultivovaným prejavom. Vďačí za to skvelo fungujúcej osemstupňovej automatickej prevodovke, ako aj pohodlným sedačkám s dobrým bočným vedením a audiu s fantastickým priestorovým zvukom, ktorý si môžete vyladiť prostredníctvom ekvalizéra, takže napríklad zo skvostných inštrumentálnych skladieb na albumoch „At The Blue Note“ od Keitha Jarretta, dostanete kvalitu, akú by ste docielili doma na hi-fi zostave. Môže sa stať, a to najmä v noci, že pri počúvaní stratíte koncentráciu, ale 330d s M Sport paketom oplýva armádou asistenčných prvkov, ktoré nad vami držia ochrannú ruku a dbajú o bezpečnosť všetkých na ceste. Koniec koncov, komfortu je v BMW podriadené všetko a aj tvrdá jazda má limity. Aby ste ich však odhalili, pravdepodobne budete musieť naraziť na vlastný pud sebazáchovy, či strach o vodičský preukaz. Nepoviete si: „Tu auto zaváhalo“. Na kruháčoch v Devínskej Novej Vsi napríklad brzdy nevädli ani po sérii opakovaných prejazdov. A dali sme im poriadne zabrať! Overili sme si to po zastavení. Keď sme vystúpili a nechali sme auto chladiť, tak bola na 17“ diskoch vrstva čierneho prachu z obrovských kotúčov. Tie však úlohu plnili dokonale a nestalo sa ani raz, že by sa v ľavom pedáli prejavila vôľa a museli by sme zatlačiť o čosi viac ako zvyčajne. Navyše nás náramne potešil aj pohľad na stav palivovej nádrže, ktorá po dvoch hodinách tvrdej jazdy a takmer 150 kilometroch ukazovala stále slušný obsah a priemerná spotreba predstavovala napriek rýchlej jazde len čosi viac ako osem litrov nafty.

Starostlivý dohľad

BMW 330d je šoférskym autom, s ktorým sa poľahky otočíte driftom o 360°, no zároveň si v ňom užijete pokojnú jazdu a tak s týmto kombi budete jazdiť, pravdaže, najviac. Vtedy využijete aj semi-autonómne riadenie druhého stupňa, ktoré auto drží v strede jazdných pruhov aj v hustej doprave hlavného mesta na obchvate či na výpadovke na Senec. Stretnete tam veľa kamiónov aj dodávok, od ktorých si systém drží adekvátny odstup. BMW však stráži vodiča, i keď by to malo byť z princípu naopak, lenže systémy fungujú tak dobre, že koncentrácia skrátka môže poklesnúť a mníchovský zázrak techniky v pravidelných intervaloch upozorňuje na zásahy do riadenia, pretože systém vyhodnocuje len najbližšie autá a „nevidí“ do diaľky ako vodič. V praxi ide ale o znamenitú pomoc a 330d XDrive s M paketom stojí za všetky peniaze, pretože plní rolu viacerých áut. Okrem rodinného kombi si totiž kupujete aj malý sťahovák, manažérske vozidlo a víkendovú hračku.

 

BMW 330d xDrive Touring

Motor: naftový šesťvalec 3,0 l

Prevodovka: 8 stupňový automat

Výkon: 258 koní

Krútiaci moment: 560 Nm

Zrýchlenie 0-100 km/h: 5,6 s

Max. rýchlosť: 250 km/h

Cena: 79 987 €

 

 

 

Text: AK Foto: AO