Škoda Octavia RS uchváti motorom a výkonom 245 koní

Úchvatný motor a podvozok robia z tohto liftbacku auto na každý deň nielen pre oddaného otca rodiny, ale aj pre stredného manažéra, ktorý má pomerne vysoké nároky na univerzálne auto. Octavia vo verzii RS však zaujme všetkých šoférov širokou ponukou jazdných režimov, zvukom a použiteľnosťou. Auto s automatickou prevodovkou sa navyše sa predáva za atraktívnu sumu…

Octavia má svojich zarytých odporcov aj obdivovateľov, pričom prvá skupina pravdepodobne nemá s autom žiadnu skúsenosť, tobôž nie s rýchlym modelom RS. Ostrá verzia má totiž všetko, čo by ste od auta mohli potrebovať. Okrem atraktívneho dizajnu vnútri aj vonku zaujme bohatou výbavou a vyladeným motorom so záťahom podobným lokomotíve, čo prekvapí nejedného namysleného majiteľa prémiového sedanu z Nemecka. Právom. Pod kapotou sa totiž skrýva benzínový motor 2.0 TSI s výkonom 245 koní a krútiaci moment 370 Nm, ktorý je k dispozícii v rozsahu od 1.600 do 4.300 min-1, čo sú impozantné hodnoty. Tento sedan pri rozjazde z červenej popreháňa aj kadejaký hot hatch či rýchle SUV. Parádny dojem zanechá najmä vtedy, keď deaktivujete trakčnú kontrolu a nachvíľu zatlačíte simultánne brzdu a plyn. Po uvoľnení ľavej nohy pravým členkom vypustíte stádo koní na prednú nápravu. Pneumatiky zakvília, motor zahučí a na digitálnej prístrojovej doske vyletia hodnoty otáčkomera aj rýchlomera. Na stovke ste za necelých sedem sekúnd a keď sa pozriete do spätného zrkadla, zväčša zbadáte všetky autá ďaleko za sebou.

Zrýchlenie v Octavii RS je prudko návykové aj vo vyšších rýchlostiach, no vozidlo je nemenej zaujímavé aj v zákrutách, v ktorých je dôležitý nielen výkon, ale aj podvozok. Tlmiče má však RS-ko skvelé a prenos hmotnosti takmer necítiť ani pri striedaní pravotočivých a ľavotočivých zákrut. Vrcholný model má nižší podvozok aj oproti druhej, slabšej verzii RS 230 – konkrétne poklesol ešte o 14 milimetrov. S 19-palcovými diskami XTREME z ľahkej zliatiny a lepivými pneumatikami je s adaptívnym podvozkom v zákrutách Octavia skrátka dokonalá. Zadok drží aj pri prejazdoch klopenými úsekmi, no veľká zábava príde aj pri obyčajnej akcelerácii v priamke.

Umelý zvuk

Pružnosť motora je úchvatná aj krátko po chladnom štarte, keď sa v aktívnom športovom móde prejavia vrčanie, bublanie a rôzne iné zvuky. Prvýkrát, keď budete za volantom, sa zamyslíte, odkiaľ táto symfónia vychádza. Lenže odhalenie nebude veľmi príjemné. Ani Octavia totiž nie je nevinná. Skazila ju doba. Väčšina automobiliek nabehla na trend vylepšovania inak fádneho zvuku prostredníctvom syntetizátora a hraný zvuk, ktorý duní vďaka subwooferu aj pri decentnom zrýchlení, je niekedy skrátka zbytočný. Dá sa to však ignorovať, pretože vyumelkovaný zvuk kompenzuje prejavom v zákrutách, celkovou užitočnosťou a kvalitou interiéru.

 

Škoda Octavia RS 245

Motor: 2.0 TSI

Výkon: 245 koní

Krútiaci moment: 370 Nm

Maximálna rýchlosť: 250 km/h

Zrýchlenie 0-100 km/h: 6,6 s

 

 

 

Text: AK Foto: AO