Škoda Kodiaq RS má 500 Nm

Jazdiť s SUV v kľukatiacich sa zákrutách s úsmevom na tvári? V súčasnosti žiaden problém. Ide to však aj lacnejšie než s talianskym Urusom alebo Levantem. V Kodiaqu RS máte pod pravou nohou 500 Nm a v športovom režime sa z útrob navyše derie parádny zvuk. Návykové je aj zrýchlenie a s plynom na podlahe vás pneumatiky prosia o milosť.

Najväčší model v ponuky mladoboleslavskej automobilky a v rovno najvýkonnejšom variante. Takmer 240 koní a krútiaci moment rovných 500 Newton metrov sľubujú zábavu, no tabuľkové hodnoty ešte neznamenajú istotu, že to tak bude. Overiť sa to dá na výbornej ceste, náročnej na schopnosti vodiča a zároveň dokonale preverujúcej podvozok a vyladenie auta, ktorú nájdete za malebnou dedinkou Winden am See. Niekoľkokilometrový úsek leží za odbočkou na Viedeň a vedie cez les.

Dvojprúdová, serpentínová cesta má povrch ako z rozprávky. Dieru ani zvlnený asfalt tam nenájdete a striedanie pretiahnutých a ostrých zákrut ukáže nielen torznú tuhosť karosérie, ale odhalí aj mieru bočných náklonov aj nedotáčavosť. Kodiaq RS v športovom režime zvládol cestu bez zaváhania. Hmotnosť samozrejme nešlo pri nájazdoch oklamať, ale nestalo sa, a to ani vo vyššej rýchlosti, že by išiel predkom von. Kopíroval ideálnu stopu a pri apexe stačilo dať plný kotol. Trochu tvrdší podvozok a dvadsaťpalcové pneumatiky dobre spolupracovali. Jazdu na nerovnom povrchu však občas sprevádza poču- teľné pazvuky, ale to je neduh väčšiny veľkých SUV a RS-ko ich takmer vždy prehluší symfóniou z motora a výfukov. Negeneruje síce zvuk ako krabice od AMG alebo M-ka a nezahučí tak na celú ulicu, aby sa po vás nevrlo obzerali ešte aj seniorky nahodené v sviatočnom mieriace na nedeľnú omšu, ale pekne vrčí. Dvojlitrový motor je prepojený so sedemstupňovou automatickou prevodovkou a keď sa poriadne roztočí turbo a stiahnete si okná, budete sa usmievať od ucha k uchu, pretože dnu sa pri akcelerácii nahrnie veľa melodických frekvencií, ktoré stoja za zopakovanie. Kodiaq RS však nie je len o rýchlej jazde. Bez problémov zvláda aj diaľničné presuny a výborný je aj v meste, kde oceníte vysokú svetlú výšku, audiosystém Canton a armádu asistenčných systémov, uľahčujúcich pohyb v úzkych uličkách a posúvanie v kolónach. Navyše mu nerobí problém ani poskakovanie medzi červenými, ktoré sa neodzrkadlí extrémnym nárastom spotreby. V špičke sa bez vypnutia športového jazdného režimu poľahky zmestíte v priemere do desiatich litrov.

Spracovanie interiéru Kodiaqu RS patrí k tým lepším, čomu pomáhajú vizuálne doplnky, akými sú kontrastné vyšívanie sedačiek alebo komponenty stredového panelu s karbónovým vzorom. Nepôsobia lacno ani rušivo, takže sa môžete sústrediť na jazdu. Na červenej v meste zlikvidujete väčšinu SUV. Zvonka vyzerá vďaka hranatej karosérii nadčasovo a trochu agresívne, čo je iba dobre, pretože prerastenými autami bez charakteru je trhu presýtený, lenže športovo ladených kusov nie je nikdy dosť. Kodiaq RS síce váži takmer dve tony, ale napriek tomu na stovku zrýchli za sedem sekúnd a najlepšie zvláda prejazdy pretiahnutými zákrutami a na veľkých kruhových objazdoch môžete ísť pokojne aj šesťdesiatkou. Vtedy je už síce naklonený, ale za volantom je to stále príjemné, čo je výsledkom súhry viacerých premenných. Okrem spomínaného motora a podvozku tvoria kameň úspechu sedačky s výborným bočným vedením, vďaka ktorým sa môžete sústrediť na držanie ideálnej stopy. Za 52 tisíc eur tak dostanete poriadnu porciu výkonu zabalenú do elegantnej karosérie.

 

Text: AK Foto: AO