Renault Espace

Na trhu je piata generácia, ktorá láka nielen nadmieru potentných mužov s potrebou naraz prepraviť celú famíliu, ale aj dobrodruhov hľadajúcich spôsoby, ako previesť športové vybavenie a počas pracovných dní zasa poskytne univerzálne využitie. Espace s dvestokoňovým motorom však nie je iba o veľkých rozmeroch.

Pokojne mu hovorme nežný obor. Sedemmiestny Espace totiž na cestách naozaj pôsobí ako gigant, čo si poriadne uvedomíte až na svetlách, keď zastavíte v rovine s autobusom MHD. Ak ho budete šoférovať, užijete si kus zábavy, pretože má dobrý podvozok a výborný motor, ale najprv to skúsme z iného sedadla. Tretí rad je určený pre deti, alebo milovníkov trochu tvrdších praktík SM aj v bežnom živote, pretože priemerne veľký človek si tam veľa komfortu neužije. Každopádne, posedenie v druhom rade je akoby z leteckého sveta. Ak lietate Ryanairom, priestor na nohy je na palube nemysliteľné slovné spojenie, ak však neriešite a cestujete s top prepravcami, miesta máte nadmieru, a rovnako to má aj päť metrov dlhý Espace. Dokonca si dokážete prehodiť nohy. A príjemný dojem z jazdy umoc- ní aj panoramatické okno, ktoré siaha až tesne k tretiemu radu, a najmä v noci si počas diaľničných presunov užijete skvelý výhľad na hviezdy a ak cestujete len vo dvojici a premôže vás únava, existuje rýchle riešenie. Okrem predných sedačiek sa dajú všetky elektricky sklápať, takže na odpočívadle si môžete dať rýchleho „šlofíka“. Stačí stlačiť čarovné tlačidlo a za okamih sa pred vami rozloží provizórna posteľ, na ktorej sa ani nemusíte krčiť. Predstavte si, že máte natiahnuté nohy, otvorené strešné okno a potichu vám hrá hudba. Espace je tak v podstate aj provizórny mini karavan, s ktorým navyše poriadne popreháňate kadejaký sedan – a to váži takmer dve tony!

Dlhá cesta, ale aj krátky presun do obchodu predstavuje v Escape vo verzii Initiale príjemne strávený čas. Ak si však nastavíte športový režim, bude podvozok o čosi tvrdší a riadenie o kus presnejšie? Nie veľmi, zato však motor predvedie skrytý potenciál a najmä na mokrej ceste treba uvážlivo dávkovať plyn, keď auto ešte nemáte poriadne v rukách. Nejde o to, že by bolo pretáčavé alebo nedotáčavé, skôr o spôsob, akým zrýchľuje z miesta. Predné kolesá dokážu poriadne zahrabať a inštinktívne povolíte tlak na plyn. Nemuseli by ste, lenže pud sebazáchovy funguje a navyše ani nie je práve lacné. Model Initiale stojí vyše štyridsať tisíc a ostré štarty ani nepatria medzi aktivity, na ktoré je určené. Luxusné MPV je v prvom rade príjemný spoločník na stredne dlhé a dlhé trasy. S cestným bicyklom uloženým vzadu, bez toho, aby ste museli zvesiť predné koleso, je jazda do maďarského Györu príjemný zážitok aj vďaka výbornému audiu. Ak idete okresnými cestami, na krajniciach občas natrafíte na hlbšie diery. Espace však filtruje všetky nerovnosti a v ostrých zákrutách nič nevŕzga, jediný a len sotva počuteľný hluk generuje vytiahnutá roletka tienidla, do ktorej naráža vzduch zo stiahnutých predných okien. Počas dlhšej trasy narazíte na jeden zásadný problém – nízke rýchlostné limity. Čím rýchlejšie totiž idete, tým lepšie sa šoféruje a najlepšie je okolo stovky v tiahlych zákrutách, kde cítite synergiu odladenej automatickej prevodovky a radového štvorvalcového motora, ktorý si nevypýta ani s ťažkou nohou na plyne viac ako sedem litrov. Cestou naspäť z ho pokoj- ne môžete zveriť do rúk partnerke, ktorá takmer päť metrov dlhé auto bez najmenších problémov zaparkuje pozdĺžne aj v centre mesta, napokon, bez väčších problémov ho zaparkuje každý, pretože vďaka parkovaciemu asistentovi Espace Initiale vlastne všetko odmaká sám. Renault má v talári viac šikovných pomôcok, ktorými uľahčuje život vodičovi a celej posádke, a presne tak si predstavujeme ideálne auto. Žiaden futuristicky pôsobiaci elektromobil držiaci sa najnovších trendov, ale účelové riešenia zabalené v atraktívnej a vysoko úžitkovej karosérii.

Text: AK Foto: AO