Opel Grandland X s 1,6-litrom prekonal očakávania

Odviesť deti do školy, potom rovno do práce a večer ich vyzdvihnúť z krúžkov a cestou ešte nakúpiť. Pre niekoho desivý stereotyp, iní sa v tom vidia. Každý má naučené vzorce správania a snaží sa ich držať ako parazit obete, čo v podstate nie je zlé. Očakávaná následnosť je podľa psychológov prospešná vo všetkých oblastiach a preto niet divu, že ľudia kupujú drsné off-roady či rýchle SUV. Niekto však hľadá obyčajného „pracanta“ a taký je aj Grandland X.

Mohol by to byť nudný test všedného SUV, lenže to, že tento Opel stojí na modulárnej podvozkovej plošine PSA EMP2, alebo že recirkulácia spalín s cieľom zníženia emisií oxidu dusíka prebieha prostredníctvom vnútorného EGR, sa dočítate vo väčšine testov. Grandland X je po technickej stránke zaujímavé auto, lenže navonok na veľa ľudí pôsobí trochu fádne. Žiadne ostré hrany, ozdobné a nefunkčné prieduchy či zdvojené koncovky výfukov nenapojené na potrubie tu nenájdeme, čo znamená, že srdcia tínedžerov nezaplesajú radosťou, hneď ako ho zbadajú a nevytiahnu iPhony a nezačnú zdieľať fotky. Pravdu povediac, bez povšimnutia ho obídu a to je dobre.

Je to auto ideálne pre introvertov, pretože vás všetci odignorujú a vy si môžete počúvať Bacha z mimochodom výborne hrajúcich reproduktorov Denon, ktoré excelujú najmä pri výškach a dokonca zahrajú dobre aj stredy. Ak ste sedeli v Aston Martin Rapide alebo v BMW 7, viete, o čom je reč. Audiosúpravy v týchto vozidlách pripomínajú reprodukciou svetoznáme pódiá hudobných stánkov. Prvý plusový bod teda pripadol za akustickú intimitu prameniacu z výbornej zvukovej izolácie interiéru dnu nepreniknú žiadne zbytočné ruchy z okolia, a tak počujete len hudbu a turbo, ktoré pri tvrdom zrýchlení prehluší aj nahlas pustenú hudbu. To je de facto jediný problematický aspekt celého auta. Keď Grandlandu X s 1,6-kovým motorom poriadne prikúrite pod kotlom, celohliníkový štvorvalcový motor za okamih vystrelí auto vpred, lenže keď zložíte nohu z plynu vo vyšších otáčkach, turbodúchadlo točí ako divé a otáčky klesajú trochu pomalšie, takže ho skrátka v interiéri dosť počuť. Jedna výhoda sa v tom však skrýva. Ak sa rozhodnete pridať, kontinuálne zrýchlite a nebudete čakať na to, než sa turbo nadýchne. Motor inak zvukovou kulisou neobťažuje, skôr naopak – ticho pradie. Najvyšší výkon 180 koní síce budí vysoké očakávania, ale nejde o žiadneho trhača asfaltu. Najlepší ťah má v stredných otáčkach, no 250 Nm môžete využívať v rozmedzí od 1 750 do 5 000 otáčok.

V meste, kde sa takmer všetky výjazdy z križovatiek lámu do pravého uhla, oceníte minimum práce s volantom a ušetrenú energiu môžete investovať do sledovania dopravnej situácie, ktorá občas prinesie vzrušujúce momenty.V Grandlande existujú dva spôsoby, ako prejsť ostrou zákrutou. Pomalý vjazd, poriadne zatočenie a pomalý výjazd. Najmä posledná časť vzorca je dôležitá pre správny výsledok, pretože ak pridáte plyn, budete musieť rovnať auto točením do protismeru, čo je zapríčinené dobrým polomerom otáčania. Ak si to uvedomíte, v meste budete jazdiť trochu inak. Do zákruty môžete vchádzať pomalšie, nie však príliš, a na výjazde pri plynulej premávke pridáte o čosi skôr plyn, čím sa pekne vyveziete aj s menším natočením volantu, čo je klasická poučka z okruhov. Z toho priamo vyplýva, že X-ko netrpí neduhom, ktorý sa často spája s SUV – v aute necítite ani náznak nedotáčavosti. Opel vyrobil konzervatívne a komfortné auto a aj napriek tomu, že nemá pohon všetkých kolies, v ľahkom teréne sa s ním jazdí výborne vďaka dostatočnej výkonnostnej rezerve.

 

 

Text: AK Foto: AO