Mazda CX-5 – kráska s 2,2-litrovým dieselom

Japonská automobilka vyrába oku lahodiace vozidlá podľa dizajnového jazyka KODO už dlhé roky. Vďaka prepracovaným tvarom pôsobia aj najmenšie modely, akoby sa hýbali a pritom môžu stáť na parkovisku. Obrovský otvor v prednej maske, nafúknuté blatníky a prémiovo pôsobiaci interiér zdobí aj v súčasnosti najväčší model CX-5.

Žiadne zbytočné detaily

Facelift z roku 2018 priniesol najväčšej Mazde vynovenú prednú masku, ktorá je o čosi väčšia a vyzerá oveľa lepšie. Spredu a z diaľky budí vďaka tenkej mriežke dojem, akoby bola bez výplne, lenže motýľa ňou vo vyššej rýchlosti rozsekáte na kúsky. Tento dominantný prvok si uzurpuje pozornosť, ale aj zvyšok auta pritom vyzerá veľmi dobre. Nie je to prvoplánová kráska, na ktorej si všimnete vystatované prednosti, ale po pár sekundách sa vám jej obraz rozplynie v spomienkach. Je to rafinovaná kráska a také nikdy nepotrebujú výrazné doplnky. Maximálne decentný mejkap, ktorým iba podtrhnú eleganciu a rokmi zrejú do krásy. CX-5 síce prešla omladzovacou kúrou, no to dnes už nie je prehrešok. Navyše pribrala tam, kde mohla. Vzadu, nad blatníkmi narástla, ale nie je korpulentná. Je to skrátka ideálna partnerka na cesty. A dokáže vás udržiavať aj dlhé kilometre, pretože jej spoločnosť je natoľko podmanivá kvôli temperamentu, ktorý srší z jej 2,2-litrového naftového motora s výkonom takmer 200 koní. Navyše zvonku nemá žiadne lacné plasty a tie nenájdete ani vnútri, no na CX-5 nenájdete ani žiadne zbytočné detaily. Všetko má nejakú úžitkovú hodnotu a s automatickou šesťstupňovou prevodovkou, ktorá citlivo reaguje na každý pohyb nohy. No môže sa z kultivovanej spoločníčky vykľuť presný opak? Nie, nemá maniere, pri ktorých by ste museli preukázať silné predlaktia, aby ste ju skrotili. Stačí zatočiť a vďaka armáde asistentov ako DSC, EBD či EBA, vás čaká pokojná jazda.

Ak však jazdíte trochu rýchlejšie, a napríklad v meste pred vami začne z jednoprúdovej cesty odbočovať auto, no vidíte medzeru, do ktorej sa v pohode vojdete, logicky tam nasmerujete auto bez veľkého pribrzdenia. Lenže manéver musíte niekedy odložiť na poslednú chvíľu, ale auto nemá mozog, iba senzory, a tak blížiacu sa prekážku vyhodnotí ako riziko zrážky a kontrolu prevezme núdzové brzdenie, čiže auto automaticky začne brzdiť. V premávke v uliciach to však oceníte v každej inej situácii, keďže vzdialenosť medzi autami býva kratšia a my občas skĺzneme pohľadom aj mimo vozovky a za ten čas sa môže hocičo zomlieť, takže autonómne brzdenie je veľké plus. No auto by nemalo byť len o aktívnych bezpečnostných prvkoch, malo by mať dušu. A CX-5 v najvyššej výbave Takumi Plus ju má.

Motor z ríše snov

Spoza volantu máte pocit, akoby ste s autom zrástli. Všetky ovládače a tlačidlá sú tam, kde by ste ich hľadali, a tak sa môžete sústrediť iba na jazdu. Ak by sme potrebovali len niekoľko slov, tak CX-5 charakterizuje popis, že vás ohúri lineárnym zrýchlením a dobrou stabilitou. Na menších kruhových objazdoch drží stopu aj v 50 km/h, a na výjazde pocítite len prenos váhy, no predné kolesá sa chytia a nedotáčavosť nepocítite, ani keď bude na kruháči jemný štrk zmiešaný s prachom, a to pri niektorých SUV nie je zvykom. Plusom je, že necítite prácu stabilizácie ani ostatných asistentov, takže aj po krátkej jazde naberiete istotu, že CX-5 ovládate v každej situácii aj vďaka vyladenému dieselovému motoru, ktorý vyniká nízkou spotrebou a dobrými reakciami. S ťažkou nohou na plyne neprekročila priemerná spotreba v meste sedem litrov, no pri predbiehaní mimo mesta treba rátať s krátkym kickdownom. Po ňom však vystrelí ako raketa a auto, ktoré ste predbiehali, bude zrazu za vami o poriadny kus.

Text: AK Foto: AO