Honda Civic sedan s 1,5-litrom VTEC filtruje nerovnosti

Podarený sedan stelesňuje už desiatu generáciu celosvetovo obľúbeného modelu Civic. Spredu vyzerajú skvostne najmä ostré línie masky a manévrovanie v meste zvláda na výbornú vďaka mäkkému podvozku, ktorý filtruje nerovnosti. Najväčším devízami auta sú kultivovaný prejav a pohodlná jazda.

Spredu pôsobí Civic ako žiletka. Športové, ostro tvarované detaily nárazníka a masky však celkom nekorešpondujú s prejavom, ktorý je veľmi kultivovaný. Samozrejme, dá sa s ním prudko vyštartovať z miesta, lenže za volantom na rýchlu jazdu nemáte ani pomyslenie. Už prvý moment, keď doň nasadne, naznačí, že nehrá formu a jazda vás utvrdí v presvedčení, že sa v ňom neunavíte ani pri dodržiavaní rýchlostných limitov, čo je v niektorých autách problematické. Civic s 1,5-litrovým benzínovým motorom, ktorý má 182 koní pri 6 000 otáčkach, dožičí radosť z jazdy aj pri predpisových 50 km/h, a to je najbežnejšia rýchlosť, akou väčšina z nás jazdí, čiže by si ho mal na základe tohto predpokladu užiť každý. Či vám sadne, však závisí od viacerých premenných. Niekto sa nestotožní s dizajnom, inému sa môže zdať sterilný interiér, no málokomu bude prekážať jazda, pretože Japonci vylepšili radenie automatickej variátorovej prevodovky CVT a plynulý záťah je fantastický, lenže pri plnom plyne občas udržiava otáčky, a to nie je práve najlepší spôsob, ako zrýchliť. Stačí však zľahka povoliť pravú nohu, alebo radiť pádlami pod volantom a nemusíte to riešiť.

Ak si osvojíte tento princíp, dokáže predbiehať mimoriadne agresívne, čo sa hodí na obchvate alebo na okresných cestách, na ktorých sa príjemne ovláda v zákrutách, za čo vďačí nízkemu ťažisku. Síce nemá práve optimálne rozloženie hmotnosti – 61:39, no sedan Civic 1,5 VTEC má adaptívne tlmiče a tie minimalizujú pri ostrej jazde náklony, takže je čitateľný za každých okolností.

Pozícii za volantom sa nedá nič vytknúť. Sedíte pekne pri zemi, no kožené sedadlá by mohli poskytnúť o trochu lepšie bočné vedenie. Na druhej strane sa do nich pohodlne usadia všetky typy postáv a ak nie ste obor, máte nad hlavou dosť miesta a nebude vás otravovať prúdenie vzduchu z otvoreného strešného okna. V interiéri vás vlastne nič neprekvapí, čo je dobre a jediný rušivý prvok predstavujú varovné signály z automatického brzdenia (AEB), ktoré vás na displeji v predstihu upozorní na blížiaci sa objekt. Okrem toho máte k dispozícii aj ďalších pomocníkov ako aktívne udržiavanie v jazdných pruhoch či inteligentný adaptívny tempomat a rýchlostný asistent. Civic za vás v podstate premýšľa, no v inak dokonalom orchestri technológií pôsobí automatické prepínanie na diaľkové svetlá rušivo. Občas sa tak v noci stane, že budete musieť rýchlo prehmatnúť na páčku ovládača svetiel, aby ste protiidúcemu vodičovi nevypálili sietnicu, pretože na diaľkové svetlá prepína často v zákrutách, kde senzor chybne vyhodnotí prostredie. Ide však o jedinú chybu krásy. Honda Civic v najvyššom stupni výbavy je ideálne auto do mesta aj na diaľničné presuny, kde naplno oceníte asistenčné systémy, parádne audio a úsporný benzínový motor s dobrou odozvou na plynový pedál, rýchlymi reakciami prevodovky a citlivými brzdami.

Text: AK Foto: AO