Ford Ranger 3.2-liter zvládne každú skúšku

Slovné spojene „kultivovaný prejav“ pick-upu bolo desiatky rokov nemysliteľné použiť v akomkoľvek kontexte pri aute s korbou, lenže v posledných rokoch sa výrobcovia rozhodli, že aj lesníci a milovníci adrenalínových športov majú nárok na pohodlné cestovanie, a tak začali vyrábať vozidlá s obrovským otvoreným priestorom nad zadnou nápravou a v interiéri majú prvky ako luxusné autá.

Terén zvládne bez problémov

Na jazdu v teréne je Ford Ranger s 3,2-litrovým päťvalcový motorom vybavený dobre, no nie je to len preto, že má vysokú svetlú výšku. Dieselový agregát produkuje 200 koní a krútiaci moment 470 Nm vás vytiahne z každej šlamastiky na nespevnenej ceste. Výkon dvesto koní sa síce môže na prvý pohľad javiť ako nedostatočný, lenže 5,4 metra dlhé auto je poriadne „živé“ za každých okolností. Silný záťah sprevádza pekný zvuk a vnútri cítiť presun energie z motora na hnanú nápravu. Pri studenom štarte motor otrasie autom a pri prehrabnutí plynu poriadne zarachotí, ale nie plochým zvukom, pekne zarachotí a na voľnobeh melodicky buble. No ani vzdialene prejavom nepripomína športové auto. Kde je teda miesto tohto mastodontu? Napodiv exceluje v meste, v ktorom budete neohrozeným vládcom cesty a keď na svetlách zastavíte vedľa peroxidovej blondínky v ML-ku či X3-ke, môžete jej skontrolovať nielen kvalitu švov na sedačkách, ale aj iné parametre výbavy. Svetlá výška však nebude stačiť na to, aby ste vodičovi nákladnej Tatrovky videli do kabíny. No z hladkej cesty môžete pokojne odbočiť na poľnú cestu, a tam sa otvára nová kapitola zábavy.

Ak sa chcete skĺznuť po tráve, môžete nechať zapnutý pohon zadnej nápravy a potom už len zatlačiť pravou nohou. Auto zaberie, no po chvíli už začne ustreľovať zadok, ktorý však dokážete skrotiť jemnými korekciami volantom a prácou s plynovým pedálom. Keď však prevážate náklad na korbe a potrebujete jazdiť plynulo, stačí otočiť voličom umiestneným na stredovom tuneli a aktivovať pohon všetkých kolies a dieselový Ranger 3,2 TDCi vás dostane vás, kam treba. Ak by sa objavili nejaké komplikácie, existuje ešte režim 4L, ktorý je určený do rozbahneného terénu a zapína sa len mimo spevnenej cesty, inak by ste si mohli poškodiť diferenciál.

Pohodlná jazda a dokonalý prehľad

My sme jazdili s verziou s automatom a prevodovka v teréne zvládla svoju úlohu bez najmenšieho problému, čo by sa dalo predpokladať, keďže je určené do drsných podmienok. No nezaváhala ani v meste. Pri posúvaní sa v kolóne, stačilo sledovať situáciu pred sebou a korigovať tlak na pedál. Po niekoľkých kilometroch prepletania sa v úzkych uličkách, sme vošli na diaľničný nájazd. Okrem iného sme zistili, že ani s plne naloženou korbou nie je aerodynamický hluk neznesiteľný, avšak preradenie na vyšší prevodový stupeň pri vysokej rýchlosti neprebehne hneď. Záťah je síce impozantný, ale prichádza až po krátkej chvíli, no v pohode to Rangeru prepáčite, keďže vás vďaka výbornému audiu nevyrušia žiadne pazvyky spod kabíny. Cestou po tankodrome na D1 sme počuli len tlmené rany a v teste zvukovej izolácie vyhral pri porovnaní s ázijskou konkurenciou na plnej čiare pracant z Detroitu. Daný úsek zvládli porovnateľne len dva pick-upy od Mercedesu, lenže tie sú o desiatky tisíc drahšie.

 

Ford Ranger 3,2 TDCi

Motor:                                      päťvalec, 3 196 cm3

Výkon:                                     147 kW (200 k)

Max. krútiaci moment:           470 Nm

Prevodovka:                             6-stupňový automat

Max.rýchlosť:                          175 km/h

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h:   10,6 s

Objem nádrže:                                    80 litrov

Pohotovostná hmotnosť:        2 194 kg

 

 

Text: AK Foto: archív AO