Ford Focus ST Line s 1,5-litrovým EcoBoostom jazdí ako raketa

Ak sa reč stočí k americkým športiakom, väčšine z nás na um prídu nejaké tie muscle cars, niekto si spomenie na legendárnu GT 40 z Le Mans, ale na nejaký hot-hatch si spomenie iba pravoverný fanúšik motorizmu. Ford jeden taký má v ponuke už niekoľko rokov a najnovšia verzia vyladeného Focusu vo verzii ST-Line prekonáva všetky očakávania.

Exceluje na zlom povrchu

Focus má vo verzii ST-Line s 1,5-litrovým motorom označeným EcoBoost pod kapotou skrytý poklad. Ide o 3-valcový agregát s výkonom 150 koní, ktorý má krútiaci moment 240 Nm. Nie sú to impozantné cifry, ale stačí informácia o pohotovostnej hmotnosti 1 404 kilogramov a viete, že za volantom sa bude slovo nuda skloňovať jedine pre obsah rozhovoru so zvyškom posádky. A tú pokojne nechajte doma, pretože ST-Line si užijete najlepšie osamote. Skvelá šesťstupňová manuálna prevodovka a spojka ako z ríše snov si pýta, aby ste si dožičili živočíšny pocit z jazdy. Šoférovanie v pretekárskych teniskách, alebo len v ponožkách ešte umocní dojem symbiózy s autom, najmä keď šoférujete v kľukatiacich sa úzkych cestách s profilom ako na pretekárskej trati. Pozdĺž malebného Neziderského jazera sa tiahnu úseky prvotriedneho asfaltu, no v lete je vzduch presýtený vlhkosťou z vody, čo mu mierne znižovalo výkon. Napriek tomu však ťahal až do červeného poľa otáčkomeru, kde ste mohli nakrátko podržať. Najmä na dvojke a trojke, čo sú prevodové stupne, na ktorých zvládnete väčšinu jazdy v meste a na okresných cestách. Ešte si užijete kus zábavy aj na štvorke, no keď ju zaradíte, pohybujete sa rýchlosťou, z ktorej sa naplno zrýchľuje vysoko nad legálny limit. Benzínové ST-Line je najlepšie na trojke, kde sa prejaví jeho vycibrený charakter, najmä teda viacprvková zadná náprava, pre ktorú sa pokojne otočíte a dáte si repete náročného úseku a vôbec nevadí, ak bude povrch pripomínať mesačnú krajinu. Odladený podvozok navyše filtruje takmer všetky nerovnosti, takže stačí pár kilometrov a ST-Line vo vás prebudí elán šoférovať len tak, pre radosť z jazdy, a to je v súčasnosti rarita.

Čierny podpis

Niekto ide na vec tvrdo. Proti gustu žiaden dišputát a Focusu sa takého správanie vyslovene neprieči, skôr naopak. Ak vypnete trakčnú kontrolu, zaradíte jednotku, trochu podržíte spojku a dáte plný plyn, pneumatiky vás nebudú mať práve v láske. Poháňaná je predná náprava, a tak štart z miesta s kvíliacimi kolesami zvládne každý a je to v podstate nuda, zmysel dáva jej vypnutie až počas jazdy na ceste, ktorú dobre poznáte. Zaraďte dvojku a pred zákrutou uvoľnite tlak v pravom členku. Rýchlosť klesá. Pár metrov pred apexom dajte plný, no alebo radšej len do troch štvrtín a to, čo bude nasledovať, je skúškou vašich nervov aj zvieračov.

Riadenie sa v meste môže zdať až príliš preposiľňované, lenže práve v ostrej zákrute pochopíte, prečo. Rúčkovanie po venci vo vysokej rýchlosti, keď sa vám začne mierne vychyľovať zadok auta, nie je práve to, čo by ste chceli robiť. Stačí však dať malé kontra a ste naspäť v ideálnej stope a je to omamný pocit, ktorý je ako droga. Odpočítavate sekundy do ďalšej zákruty a keď sa vynorí ľavotočivá a mierne pretiahnutá, navyše so stúpajúcim profilom, viete, ako ju zvládnete. Dvojka, noha dole z plynu. Rýchlosť klesá, tep rastie. Adrenalín a benzín, dve látky, ktoré vám sprostredkujú radosť. Plyn na podlahu. Trvá to len chvíľu, no desatiny vnímate ako sekundy. Každý svoj pohyb prenášaný na auto cítite a vďaka dokonalej ovládateľnosti a predvídateľnosti sa nemusíte strachovať. Focus ST-Line ide presne tam, kde ho chcete mať. Áno, je to návyková droga a jedna dávka spustí závislosť, ktorej sa ťažko zbavuje.

Text: AK Foto: AO