Pri výbere potravín nás zaujíma najmä čerstvosť, chuť a kvalita

Slováci urobia najčastejšie nákup za 20 eur. Až 9 z 10 Slovákov dbá pri výbere potravín na čerstvosť, chuť a kvalitu. Nasledujú cena tovaru, čistota a poriadok na predajniach. Tieto informácie získala spoločnosť BILLA z reprezentatívneho prieskumu, ktorý pre ňu realizovala agentúra 2muse v máji 2019.

Pre nakupujúcich je dôležitá aj bohatosť ponuky, ochota personálu, dostupnosť predajne a prehľadné usporiadanie tovaru. Viac ako tretina Slovákov potrebuje mať obchod vo vzdialenosti do 2 km.

Ako nakupujeme?

Až 39 % opýtaných uviedlo, že nakupuje 3-4 razy do týždňa. Viac ako polovica (53 %) robí rodinný nákup. Do nákupného košíka ľudia najčastejšie vložia pečivo (90 % opýtaných), mliečne výrobky (74 % opýtaných), zeleninu (65 % opýtaných), ovocie (64 % opýtaných) a mäsové výrobky – najčastejšie salámy. Keď sa nakupuje na celý týždeň, do košíka pribudne najmä mäso a trvanlivé mäsové výrobky, sladkosti, zaváraniny, mrazené výrobky a nealkoholické nápoje.

Cena až na štvrtej priečke

Uvedomujeme si, že kvalitné veci niečo stoja. Keď sa rozhodujeme, aký výrobok si kúpime, skôr nás zaujíma chuť, kvalita a pôvod výrobku. Až následne zvažujeme jeho cenu. Prieskum spoločnosti Nielsenukázal, že myslíme lokálne a uprednostňujeme slovenské potraviny pred porovnateľným tovarom zo zahraničia. Slovenský pôvod je najdôležitejším faktorom pri výbere mäsa a mäsových výrobkov (91 % opýtaných). Rovnako nás pri rozhodovaní o kúpe ovplyvňuje pôvod tovaru aj v prípade mlieka a mliečnych výrobkov a pekárenských výrobkov (88 % opýtaných) a ovocia a zeleniny (84 % opýtaných).

Letáky sú pre spotrebiteľa stále dôležitým zdrojom informácií

Aj keď nám záleží na chuti a pôvode potravín, cenu stále zohľadňujeme. Až tretina Slovákov nakupuje podľa letákov. A hoci dnes máme dobu digitálnu, tlačené letáky sa stále tešia obľube, aj napriek faktu, že ich výrobou zbytočne zaťažujeme našu planétu odpadom. Riešenie je pritom jednoduché a praktické. Stačí letáky sledovať online, napríklad cez stránku Kimbino. Tá sa snaží k letákom pristupovať ekologicky a zbytočne neplytvať papierom. Na ich web stránke nájdeme letáky rôznych obchodných reťazcov so širokou ponukou lokálnych aj zahraničných potravín. Kimbino takto chráni životné prostredie a podobne by sme k tomu mali pristupovať aj my. V časoch chytrých telefónov nie je problém stiahnuť si do mobilu aplikáciu Kimbino a letáky si nosiť vždy so sebou.