Terén je mu bližší ako mesto – BMW X6 x40d

Model X6 je luxusné SUV, s ktorým väčšina majiteľov jazdí najmä v meste. Pocit bezpečia v uliciach spolu so zapnutým športovým režimom, ktorý rozozvučí motor s výfukmi, dáva šoférovi dojem, že je výnimočný. Výkonná X6-ka sa však lepšie cíti na úzkych dvojprúdových cestách.

Interiér auta je príjemné miesto na trávenie dlhých hodín na diaľnici, kde si pokojne hoviete v anatomických sedačkách a sledujete dianie pred vami a keby ste náhodou venovali pozornosť veľkému centrálnemu displeju, zastúpi vás armáda asistenčných prvkov. Vnútri je všetko podriadené ergonómii, no intuitívne rozmiestnenie tlačidiel oceníte najmä mimo autostrády. Okresné cesty na Slovensku nepatria práve k najkvalitnejším, skôr všetkým pripomínajú mesačný povrch. Našťastie, v X6-ke si nebudete pripadať ako, keby ste šoférovali lunárne vozidlo z misie Apollo. Otázka teda znie: „Je lepšie nastaviť na takýto nekvalitný povrch režim Comfort, Sport či Sport+? Závisí to najmä od toho, či daným úsekom idete prvýkrát, alebo ho dobre poznáte. Cesta smerom z Bratislavy na vrchol Bradlo v Myjavskej pahorkatine vedie buď z veľkej časti po diaľnici (čo je nuda), alebo cez okresné cesty, ktoré ponúkajú okrem fantastickej scenérie aj šoférsky náročné úseky. Na nich sa ukáže nielen potenciál auta, ale hlavne schopnosti človeka za volantom. Ak sa teda vyberiete druhú, náročnejšiu cestu, kde síce budete mať o čosi vyššiu spotrebu, rozhodne nespravíte chybu – najmä, keď máte pod zadkom 313 koní a 630 Nm vo verzii x40d.

Odpoveď, ktorý režim je na cestu plnú „vracačiek“, prevýšení s horizontom s prudkým zlomom a s niekoľkými „uťahovákmi“, je celkom jednoduchý. Sport+. Jeho aktiváciou auto citeľne stvrdne, v podstate sa prikrčí a reakcie na plyn prichádzajú v momente, keď zatlačíte na pravý pedál. Navyše – ak veziete spolucestujúcich, isto ocenia nielen zvukovú kulisu ale najmä fakt, že v sérii zákrut pred Plaveckým Podhradím sú vďaka tomuto režimu eliminované náklony karosérie vďaka tvrdším pružinám. Jasné, ideálna predstava väčšiny petrolheadov je, že na kľukatiace cesty treba vytiahnuť GT alebo aspoň športový sedan, ale nie je to pravda. SUV už dávno nie sú ťažkotonážne mastodonty, ktoré dokážu udržať smer len na rovine. Dieselová X6 zrýchli na stovku za 5,8 sekundy a maximálnu rýchlosť má 240 km/h, ktorú aj tak využijete sporadicky (takmer nikdy, ak to máte v hlave aspoň trochu zrovnané). Šesťvalcový preplňovaný motor ťahá parádne odspodu a môžete sa na neho vždy spoľahnúť. No dvojprúdové cesty zasa neokupujete iba vy, a tak treba zvoliť klasický postup – pomalší nájazd a potom pokojne plný plyn na výjazde. BMW totiž niečo váži a presun hmotnosti skrátka v ostrejších zákrutách cítiť. Jedna klopená, pravotočivá zákruta s nekvalitnou vrstvou zaplátaného asfaltu sa nachádza za Prievalmi, a tam auto treba buď úplne skrotiť, alebo poriadne podržať pod krkom. Ak pustíte plyn, len pocestujete do protismeru. Ak podržíte nohu na plyne, hryzne sa zadnou pneumatikou, ktorá síce utrpí nejaké šrámy na dôstojnosti, ale vyletíte pekne vo svojom pruhu. Našťastie cestári aspoň vyrúbali stromy naokolo, takže vidíte, či niekto ide oproti vám. Auto drží stopu, je komfortné a vyzerá dobre. Je však drahé (adekvátne) a vzadu to s priestorom nad hlavou nie je ideálne. Stojí teda za to?

Voľba priorít

Je to ako so všetkým. Musíte sa rozhodnúť. Ani partnerský život neprináša vždy radosť, často je to skôr o riešení problémov a trápení, ale ak budete na konci dňa spokojný, je to v poriadku, pretože ideálny svet je skrátka utópia, reálny je najmä o kompromisoch. A kúpa X6 je v podstate rovnako o prieniku dvoch množín – čo chcete a čo dostanete. Za desiatky tisíc eur v podstate dostane viacero áut v jednom balení. Športové vozidlo, SUV, rodinné auto aj kus vhodný na reprezentatívne účely, ktorý dokáže jazdiť za optimálnych okolností aj pomerne úsporne. Musíte však prepnúť z režimu Comfort na šetrný mód, z ktorého zaplesá srdce nejedného ekologicky zaťaženého motoristu. Nielen, že znížite emisie oxidu uhličitého, ale logicky klesne aj spotreba. Ale neklamme si! Prst pravej ruky to bude ťahať na stredovú konzolu, kde sa prepínajú režimy. Takže raz, dva a digitálny panel sčervená a zobrazia sa dva veľké ukazovatele, podvozok stvrdne a s ním stuhnú aj vaše svaly a rozšíria sa zorničky. Zábava pokračuje…

 

 

 

 

 

Autor: M.L.

Foto: A.O.