Slováci sa pri kúpe jazdeniek riadia viac citom ako rozumom

Napriek tomu, že nákup automobilu znamená pre väčšinu z nás zásadnú investíciu z rodinného rozpočtu, často krát sa pri výbere nerozhodujeme iba na základe našich reálnych potrieb, ale nechávame sa unášať aj emóciami. Pozitívne očakávania spojené s určitou značkou alebo modelom potom pri výbere vozidla často prevážia nad triezvym vyhodnotením jeho najdôležitejších úžitkových vlastností.

„Popularita alebo naopak odmietanie niektorých modelov často nemá opodstatnenie a niektoré  automobily sú tak opomínané neoprávnene. A to aj napriek tomu, že svojimi vlastnosťami a nižšou cenou často predstihnú svojich známejších súrodencov,“ potvrdzuje generálna riaditeľka AAA AUTO Karolína Topolová. Takýmto príkladom je napríklad Citroen C-Crosser či Peugeot 4007. Francúzske vozidlá odvodené od Mitsubishi Outlander nikdy nezískali rovnakú popularitu ako pôvodný model japonského výrobcu. Pritom paradoxne, zatiaľ čo výroba Outlanderov bola od roku 2008 presunutá do Holandska, Peugeoty s Citroenmi do Európy zdĺhavo putovali z japonskej továrne Mitsubishi. Hlavným dôvodom predajného neúspechu bola cenová politika a malá ponuka variantov. Peugeot a Citroen boli vždy 4×4 a okrem málo žiadaného benzínového motora 2.4 boli k dispozícii iba s motorom 2.2 HDI (115 kW). Mitsubishi bolo k dispozícii s dvomi benzínovými jednotkami a tromi dieslami (jedným od VW, jedným od Peugeot/Citroen a jedným vlastným), a tiež vo verziách s náhonom iba jednej nápravy. Zatiaľ čo ako nové vozidlá bývali Mitsubishi lacnejšie, dnes sa karta obracia a Citroen alebo Peugeot zoženiete lacnejšie ako rovnako vybavené a ojazdené Mitsubishi.

Do tejto skupiny patrí aj Fiat Croma. Fiat je v posledných niekoľkých desaťročiach úspešný hlavne medzi malými vozidlami, zatiaľ čo tie veľké predajné rekordy netrhajú. Croma je trochu zvláštny kríženec kombi veľkosti Passatu s MPV, ale v interiéri ponúka veľmi kvalitné materiály, čalúnenie ako velúr, kožu alebo alkantaru a zaujímavé farebné kombinácie (napr. svetlo béžový interiér v kombinácii s hnedočervenými detailmi a doplnkami). Je vidieť, že pôvodne bola Croma vyvíjaná pre luxusnú značku Lancia. Diesle od Fiatu patria medzi tie menej problémové a iné takto veľké auto za tak málo peňazí iba ťažko zoženiete.

Podobný osud postihol aj Chevrolet Lacetti, teda často opomínané lacné vozidlo veľkosti Golfu alebo Astry. Nemá tak prepracovaný interiér ako obe zmienené európske vozidlá, ale ponúka jednoduchú techniku, solídnu spoľahlivosť a výhodnú cenu. Nevýhodou je, že značka Chevrolet už na európskom trhu nepôsobí, ale náhradných dielov je k dispozícii dostatok, pretože model Lacetti sa pre niektoré východoeurópske a ázijské trhy vyrába ako Ravon Gentra dodnes.