ŠKODA 1101 Tudor oslavuje sedemdesiatiny.

ŠKODA oslavuje mimoriadne jubileum. Pred 70 rokmi sa začala výroba prvého povojnového modelu. Automobil ŠKODA 1101 Tudor, ktorého prvý exemplár vznikol 7. mája 1946, znamenal začiatok novej etapy vývoja automobilky. Úspešný model pripomenie výstava v ŠKODA Múzeu v Mladej Boleslavi, ktorá začne 10. mája 2016.

„ŠKODA 1101 rozvíjala prednosti niekoľkých vývojových generácií radov Popular a Rapid, vďaka ktorým sa značka ŠKODA už v roku 1936 stala najväčším výrobcom aj exportérom automobilov vo vtedajšom Československu. Avšak Tudor svojho predchodcu ešte výrazne prekonal,“ hovorí Andrea Frýdlová, vedúca ŠKODA Múzea, a dodáva: „Sedemdesiate výročie začiatku výroby legendárneho Tudoru si pripomenieme v období od 10. mája do 30. augusta 2016 novou výstavou v expozícii ŠKODA Múzea v Mladej Boleslavi.“

ŠKODA 1101 vynikala na svoju dobu atraktívnym dizajnom a modernou technickou koncepciou, ktorá zahŕňala chrbticový, vpredu vidlicový rám podvozku, nezávislé zavesenie všetkých kolies, účinné hydraulické brzdy, rovnako ako výkonný a úsporný radový štvorvalcový motor, ktorý zo zdvihového objemu 1089 cm3 dával najvyšší výkon 23,5 kW (32 k).

Základ pestrej ponuky prevedení radu ŠKODA 1101 v roku 1946 predstavoval dvojdverový uzavretý automobil: anglicky „two-door“, odtiaľ prezývka Tudor. V snahe vyhovieť rozmanitým potrebám zákazníkov, doma aj v zahraničí, k nemu pribudla štvordverová karoséria sedan, tá sa od roku 1949 stala najrozšírenejším variantom, ktorý ako služobné automobily používali tiež československé ministerstvá alebo diplomatický zbor.

Ponuka otvorených karosérií zahŕňala obľúbené tudor-kabriolety s dverami v pevných rámoch a sťahovateľným textilným dielom strechy, alebo elegantné roadstery. Vysokú praktickosť preukázali dodávkové karosérie s jedným párom bočných okien či kombi dobovo označovaná Station Wagon, teda STW. Už vtedy mali sklopnú zadnú lavicu, umožňujúcu vznik úložnej plochy s dĺžkou až 1 490 mm a šírkou 980-1380 mm.

ŠKODA 1101/1102 zaznamenala rad významných úspechov na poli motoristického športu. Napríklad pri pretekoch na 24 hodín v belgickom Spa došli roku 1948 tri Tudory štartujúce v triede do 1 100 cm3 víťazne do cieľa – a podľa predchádzajúcej dohody navyše triumfálne bok po boku. Odvodené špeciály ŠKODA Sport a Supersport s motormi niekoľkých prevedení, vrátane verzie s objemom 1 490 cm3, preplňované kompresorom Roots a vďaka výkonu až 180 koní (132,4 kW) dosahujúce rýchlosť 200-210 km/h.

Úspešný angažmán v motoristickom športe významne napomáhal propagácii automobilov ŠKODA 1101/1102 na významných exportných trhoch a zároveň umožnil priebežné zlepšovanie úžitkových vlastností sériovej produkcie. Aj kompresorové špeciály totiž používali veľký počet súčiastok bežných kvalitných tudorov.

V bohatej histórii mladoboleslavskej značky patrí automobilom modelového radu 1101/1102 čestné miesto. Nástupnícke modelové rady jeho pokrokovú koncepciu úspešne rozvíjali až do roku 1964, kedy sa začala produkcia úplne novej generácie automobilov ŠKODA 1000 MB s motorom umiestneným v zadnej časti samonosnej celokovovej karosérie.