Slováci minuli na ojazdené vozidlo takmer o polovicu viac ako Česi.

V roku 2015 bolo na Slovensku, v Českej republike, v Poľsku a v Maďarsku  v rámci trhu s jazdenými vozidlami ponúknutých celkom 4 475 000 automobilov a s novou sezónou ich počet výrazne rastie. Vyplynulo to z analýzy spoločnosti AAA AUTO, ktorá kontinuálne monitoruje cenovú mapu ojazdených vozidiel v celom regióne strednej Európy. Nielen preto sa tento rok chystá najväčší stredoeurópsky obchodník s jazdenými vozidlami otvoriť päť nových pobočiek, minimálne jednu v každej krajine, kde pôsobí.

Pri porovnaní priemerných cien ojazdených vozidiel v susedných krajinách sa Slovensko dostáva na prvé miesto. Domáci motoristi boli ochotní v minulom roku za ojazdené vozidlo minúť takmer 11 600 eur, pričom v Českej republike len 6 700 eur a v Poľsku dokonca iba 4 800 eur.

Priemerný vek vozidiel sa pohybuje v rozmedzí zhruba dva a pol roka. Najmladšie vozidlá (9,3 roka) sa ponúkajú na Slovensku, najstaršie v Poľsku (11,9 roka). V Českej republike činí priemerný vek jazdeného vozidla rovných 10 rokov.

Značné rozdiely sú viditeľné aj pri najazdených kilometroch. Oproti Českej republike a Slovensku, kde činil počet najazdených kilometrov v priemere 148 tisíc (ČR) a 147 tisíc (SR), ukazoval v Poľsku a Maďarsku odometer priemernej jazdenky zhodne 169 tisíc najazdených kilometrov.

V rámci Českej republiky bolo najviac vozidiel ponúkaných v Prahe (276 tisíc), na Slovensku to bola Bratislava, kde si zákazníci mohli vyberať z celkovo 82,7 tisíc automobilov. V Poľsku sa vlani ponúkalo najviac vozidiel (354,5 tisíc) vo Varšave a okolí. Uvedené štatistiky zodpovedajú veľkosti týchto aglomerácií.

Áut je stále viac.

Zaujímavé porovnanie ukazujú medziročné štatistiky za január a február na Slovensku. Celkový počet inzerovaných vozidiel v roku 2015 činil v tomto období 64 tisíc. V tomto roku je to v rovnakom období 85 tisíc, čo znamená výrazný nárast až o 32 %. „Na začiatku novej sezóny teda zaznamenávame výrazný nárast, pričom jazdenky jemne mladnú a zároveň stúpa priemerná cena, za akú sú ponúkané,“ uvádza generálna riaditeľka AAA AUTO Karolína Topolová. Za prvé dva mesiace tohto roku sa zvýšila aj priemerná cena vozidiel a to zo 10 556 eur na 12 077 eur. A práve v reakcii na rastúci dopyt po jazdených vozidlách má spoločnosť AAA AUTO v tomto roku ešte posilniť aktivity vedúce k expanzii firmy. „Do konca roka 2016 máme v pláne otvoriť ďalších päť pobočiek a dosiahnuť tak celkového počtu 45 autocentier vo všetkých štyroch krajinách kde v súčasnosti pôsobíme. Pokračujeme tak v snahe dosiahnuť hustotu pobočiek ako máme v ČR, kde máme minimálne jednu v každom kraji, niekde aj viackrát,“ uviedla Karolína Topolová a dodala: „V momente, keď otvoríme 45. pobočku, bude denná ponuka našej spoločnosti činiť 13 500 vozidiel.“ AAA AUTO sa na Slovensku a v Českej republike sústreďuje na zastúpenie v mestách nad 40 tisíc obyvateľov, v Maďarsku na krajské mestá a v Poľsku na mesta s viac než 300 000 obyvateľmi.

Rozdielny vkus motoristov.

Hoci spolu tieto 4 krajiny susedia, popularita továrenských značiek v TOP 10 najobľúbenejších áut je relatívne odlišná. Kým na Slovensku a v Českej republike si prvé dve priečky drží Škoda s modelmi Octavia a Fabia, v Poľsku a v Maďarsku sa do pomyselného rebríčku desiatich najobľúbenejších modelov nedostal ani jediný zástupca českej Škody. V oboch krajinách s jasným prehľadom dominuje Opel Astra. Jediné tri modely, ktoré sa vošli do TOP 10 vo všetkých štyroch krajinách, sú VW Passat, Ford Focus a BMW 3.