Trhu s ojazdenými vozidla škodí dovoz nekvalitných prestarnutých áut.

Najväčším problémom súčasného trhu ojazdených automobilov je podľa AAA AUTO zvyšujúci sa príliv nekvalitných a prestarnutých áut z dovozu. S týmto problémom sa stretávajú všetky trhy strednej Európy.

„Ľudia prestali brať vážne varovanie pred stočenými odometrami, falošnými rokmi výroby alebo vozidlami po haváriách a uverili legendám o výhodných cenách a kvalite. Je to alarmujúci trend, ktorý vedie k ďalšiemu zhoršovaniu parametrov vozového parku na slovenskom trhu. Je jasné, že keď my sami na západoeurópske trhy exportujeme 6000 vozidiel ročne, nemôže sa dovoz opačným smerom vyplatiť, “ zdôraznila Karolína Topolová. V tejto súvislosti AAA AUTO oceňuje súčasnú snahu prijať v NR SR novelu zákona č. 725/2004, ktorá stáčanie odometrov zakazuje pod pokutou 5000 až 50 000 Eur.

Na západoeurópskych trhoch je už dlho nedostatok kvalitných ojazdených áut. Ten bol spôsobený veľmi slabým predajom nových vozidiel počas ekonomickej krízy v rokoch 2008 – 2013. V čase rastúceho dopytu teraz napríklad popredný nemecký server Mobile.de hlási enormný nárast priemerných cien ojazdených áut, ktoré len v auguste medziročne vzrástli o 5 percent. „Na nemeckom trhu sú de facto k dispozícii len prestarnuté vozy alebo drahé vozidlá do 1 roku veku,“ varovala ďalej Topolová.

AAA AUTO naopak neočakáva, že by na situáciu na trhu ojazdených automobilov mala mať zásadnejší vplyv súčasná kauza „dieselgate“. „Kauzu podrobne sledujeme, ale na trhu ojazdených automobilov sa radikálnych zmien neobávame. Zákazníci si na vozidlách VW, Škoda aj ďalších značiek koncernu cenia nízkej poruchovosti v porovnaní s konkurenciou, široké a dostupné servisné siete, nižších cien a ľahkej dostupnosti náhradných dielov, nízkej spotreby aj v reálnej prevádzke, vysokej kvality spracovania, dlhej životnosti atď. Tieto faktory nie sú kauzou dotknuté,“ zdôraznila Topolová. Emisie zákazníci podľa dlhoročných skúseností AAA AUTO pri kúpe ojazdených vozidiel neriešia. „Skôr ich zaujíma vyššia spotreby či druh paliva, ak nejaký preferujú. Ľudia posudzujú pri rozhodovaní o kúpe automobilu skôr faktory, ktoré majú priamy vplyv na ich peňaženku. V tomto prípade však bude tým, kto bude znášať prípadné náklady na nápravu výrobcu – ako aspoň vyplýva z doterajších vyhlásení zástupcov jednotlivých vlád. Preto neočakávame väčší vplyv na ceny ani predaja, “ uviedla Topolová.

Podľa AAA AUTO je však možné očakávať zmenu štruktúry ponuky ojazdených áut do budúcnosti. „Ak bude mať kauza vplyv na pokles predajov nových dieselových vozidiel VW, logicky sa to počas niekoľkých rokov premietne do zníženia ich podielu na trhu ojazdených áut,“ uzavrela Topolová.