Volkswagen – ľudové vozidlo.

Automobil sa v priebehu rokov stal skôr symbolom prezentácie ako dopravným prostriedkom, ale na začiatku dvadsiateho storočia bola iná situácia.

V Amerike patril automobil k doplnku privilegovaných, ktorí si svoj majetok rozširovali kúpou luxusného tovaru. Rovnako vyzeral trh aj v Európe, kde si okrem aristokratov nemohol auto kúpiť nikto iný. Platili sa vysoké dane a pohonné látky tiež neboli z najlacnejších, ale k popularizácii vozidiel sa schyľovalo míľovými krokmi. Všetko zmenil geniálny nápad s pásovou výrobou v Amerike, ktorý neskôr úspešne skopírovali továrne po celom svete. Ďalším aspektom bola idea ľudového vozidla, ktorá začala fungovať. Volkswagen ním je doslovne.

Megalomanský plán za ktorým stál Hitler

V medzivojnovom období sa v Nemecku schyľovalo k mnohým zmenám. Veľká miera z nich nakoniec ovplyvnila vývoj svetových dejín, väčšina negatívne ale niektoré boli aj pozitívne. Hospodárska situácia nebola dobrá, a preto sa snažili vytvoriť pracovné miesta a trh pre nové produkty. Mobilita v Nemecku bola na rovnakej úrovni ako v iných častiach Európy a sveta, a to sa malo zmeniť príchodom malého dostupného auta. Cenu auta odhadli na 990 ríšskych mariek a priemerný mesačný plat bol vtedy iba 32 mariek. Tento projekt sa z počiatku stretával s mnohými skeptickými pohľadmi rôznych inštitúcií a aj u kompetentných ľudí, no neskôr sa ich postoj zmenil. Adolf Hitler vydal, de facto, príkaz na výrobu takéhoto auta a Reichsverband der Deutschen Automobilindustrie (RDA) poverilo v roku 1934 konštruktéra Ferdinanda Porsche aby začal s vývojom. Je verejným tajomstvom kde dizajnéri z Porscheho firmy hľadali inšpiráciu. Našli ju u Tatry Kopřivnice v tej dobe prosperujúcej, ktorá zamestnávala mnoho geniálnych ľudí. K nim patril aj Hans Ledwinka. Práve on je otcom Tatry 97 a z nej koncepčne vychádzal prvý Volks-Wagen Typ 1, neskôr známy ako Chrobák. Autor dizajnu modelu Typ 1 bol šéf dizajnér Erwin Komenda, ale ešte pred uvedením finálnej verzie existoval prototyp Porsche 60, neskôr evidovaný ako KdF-wagen (Kraft durch Freunde – Sila vďaka radosti). Mračná nad Európou sa začali sťahovať a továrne ešte ani poriadne nezačali vyrábať cestovné vozidlá, už sa museli preorientovať na vojenské automobily. Kübelwagen Typ 82 a Schwimmwagen Typ 166 predstavovali priam nezničiteľnú techniku, ktorú preverila púšť, ľad či vietor. Je ťažko pochopiteľné ako dokázalo takéto malé a nie veľmi výkonné vozidlo konkurovať americkým Jeepom Willys. Jednoduchá technika, dlhá trvácnosť. To bola rovnica smerujúca k úspechu, pretože namiesto odpruženia listovými pružinami použili torzné tyče, motor bol chladený vzduchom a nie vodou a to sa osvedčilo najmä v Afrických operáciách. Volkswagen Typ 1 (Käfer, Beetle) sa začal vyrábať v továrni vo Wolfsburgu a neskôr sa začali pridávať aj iné fabriky (Mexiko a Brazília), pretože dopyt neustále rástol. Stalo sa najpredávanejším autom v histórii s počtom presahujúcim 21 miliónov vyrobených kusov. Posledný kus z továrne v Mexickom závode Puebla zišiel z linky v roku 2003.

Etablovaná značka s progresívnym prístupom

Z Nemecka do celého sveta. Aj takto by sa dala parafrázovať sila Volkswagenu, firmy ktorá vlastní niekoľko iných značiek. Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, Seat, Škoda sú automobilky, ktoré vďačia za rozvoj práve VW. Marketingová stratégia Volkswagenu je rešpektu hodná, pretože v jeho portfóliu nájde každý to, čo hľadá. Športové autá za ktorými sa ohliadne celá ulica a ich zvuk sa podobá prejazdu metra pod nohami, alebo bojovej stíhačke pri zapnutej forsáži. A na druhej strane stoja minimalistické mestské vozidlá, ktoré sú postavené na rovnakých podvozkových platformách a tým sa extrémne znižujú náklady na výrobu. Preto si mohli dovoliť pustiť do predaja stratový projekt Bugatti Veyron 16.4, pretože v tomto prípade presiahli vývojové náklady trojnásobne výslednú predajnú cenu auta, ktorá začínala na 1 100 000 euro. Stratégia Volkswagenu je založená na princípe finančného dotovania menej výnosných značiek (Seat). Dôležitým aspektom rozvoja je aj funkčná dílerská sieť na každom kontinente. Volkswagen vytvoril v osemdesiatych rokoch niekoľko kontraktov v Ázii, ktoré koncernu ešte v dnešných dňoch zabezpečujú dominantnú pozícii na tomto trhu. Prvý veľký kontrakt uzatvorili s Nissanom, jednalo sa o ročný import 200 000 kusov VW Santana pre japonský trh. Výsledky boli povzbudivé a VW začal s masívnou expanziou. Neskôr sa dohodli s Toyotou o vzájomnej pomoci pri distribúcii automobilov, ako v Ázii tak aj v Európe. Všetky tieto kroky viedli k tomu, že v roku 2003 sa stal Volkswagen druhým najväčším výrobcom automobilov. V roku 2009 sa na prvom mieste v počte vyrobených vozidiel hrial VW s celkovým počtom vyrobených vozidiel 4,4 milióna kusov.Volkswagen Tarek 2003+

Kvantita nie je na úkor kvality

S veľkým počtom vyrobených produktov sa u niektorých výrobcov nesie ruka v ruke aj znížená kvalita. Ale v tomto priemysle to je absolútne neprípustné, ba práve naopak. Filozofia tejto značky je založená na zmysle pre dokonalosť. Napríklad vlajková loď značky sa vyrába v továrni v Drážďanoch, kde si VW Phaeton môžete vyzdvihnúť osobne a počas návštevy sa o vás postará pridelený personál na tej najvyššej úrovni. Je to priam kultúrny zážitok spojený s exkurziou po všetkých výrobných stanoviskách. Takýto prístup k zákazníkovi praktizujú automobilky, ktorých produkcia nepresiahne 10 000 automobilov ročne. Volkswagen je výnimkou medzi značkami orientovanými na masovú výrobu. Kvalita je rovnako podstatná aj u tých najlacnejších modelov.

Najrýchlejší Volkswagen

V roku 2001 sa predstavil na Tokijskom autosalóne Volkswagen W12 Nardó. Jeho parametre pri váhe 1200 kilogramov boli skvelé. Maximálna rýchlosť 357 km/h, či 600 koní sú parametre super športového vozidla. Do sériovej výroby sa nikdy nedostal, podľa dostupných informácii vznikol iba jediný exemplár.

Najkrajší VW

Tento titul získal už v mnohých anketách VW Karmann Ghia.