Automobili Lamborghini S.p.A.

Lamborghini boli a sú tými najperverznejšími autami v tomto biznise. Nie sú to žiadne kultivované GT, ktoré sa zmenia na športové auto až po sérií manipulácií s rôznymi ovládačmi. Tu si sadnete za volant, naštartujete a dočasne ohluchnete. Od vtedy, čo patrí Lamborghini pod krídla Audi, tak sa posunulo v oblasti techniky míľovými krokmi vpred. Predtým ste mali problém aj s plynulým rozjazdom. Veľmi jednoducho ste dokázali odrovnať spojku už pri treťom štarte v Lamborghini Diablo, ale aj tieto negatívne historické fakty vytvorili z talianskej značky kult.

Sú zážitky, na ktoré sa nezabúda a jazda v aute vašich snov je jedným z nich.

Presne toto si hovoril Feruccio Lamborghini keď si kúpil a po prvý raz šiel so svojím novým Ferrari 250 GT. Pocit šťastia sa ale zmenil na frustráciu, keď sa začali hromadiť technické problémy. Potom, čo sa mu pokazila spojka, navštívil Enza Ferrariho a čakal vysvetlenie. Namiesto toho, ho Enzo poslal preč veľmi ráznym spôsobom so slovami: ,, Vy, Lamborghini dokážete šoférovať možno traktor, ale nie Ferrari.ˮ  To bola posledná kvapka a mladý talian sa rozhodol postaviť svoje prvé auto, ktoré malo mať parametre najlepšieho športového auta na svete. Traktory a klimatizačné jednotky išli stranou. To sa stane keď jeden tvrdohlavý egoistický južan urazí toho druhého. No neodpustil si ešte jednu menšiu urážku druhej strany, keď nahradil pokazenú spojku vo svojom Ferrari za tú, čo montoval do svojich traktorov. Bola robustnejšia a už sa nepokazila. Začal s výstavbou výrobnej haly v meste Sant´Agata Bolognese. Meno, aké mali niesť jeho autá bolo dopredu jasné a jedinou otázkou zostávalo ako bude nazývať svoje modely a aké bude logo jeho firmy. Firemným znakom sa stal rozzúrený býk, možno preto, že sa Feruccio narodil v tomto znamení. Ferrari a Maserati sa začali obávať o svoje postavenie. Právom.

Po prvý krát to nemusí byť vždy výkon na ktorý treba rýchlo zabudnúť.

Na Turínskej výstave sa odhalila kráska na kolesách s nevídaným šmrncom. Lamborghini 350 GTV bolo napriek úzkemu rázvoru a strmému prednému sklu priam omračujúce a muži, ženy aj deti si v stánku šliapali po nohách, aby mohli aspoň na chvíľu zazrieť tento skvost od dvoch mladých dizajnérov Giampaola Dallaru a Giampaola Stanzaniho. Vidlicový dvanásťvalcový motor pochádzal z dielne Ferrariho inžiniera Giotta Bizzarriniho, to bola ikona svojej doby. Celkovo sa vyrobilo 120 kusov v rôznych modifikáciách. Prvé kusy trpeli problémami s prevodovkami, ale to Feruccio vyriešil veľmi rýchlo s pomocou Giampaola Dallaru, ktorý použil novú päťstupňovú prevodovku a diferenciál Salisbury na zadnú nápravu. Auto pomenovali ako 350 GT. Druhým vozidlom sa stalo 400 GT, ktoré vyzeralo skoro rovnako ako prvý model, ale v skutočnosti na ňom nebolo rovnakého nič. Milánsky dizajnérsky mág Touring zmenil každý malý detail a koncepcia auta sa zmenila rovnako. Konfigurácia bola 2+2 a v ponuke bol aj kabriolet, ktorého sa vyrobilo iba 14 kusov a dnes je to rarita.

Neviazanosť rokov šesťdesiatych.

Sa odzrkadlila v karosérii od Marce lla Gandiniho zo štúdia Bertone. Nové auto bolo dych berúcim mixom oblých povrchov a ostrých liniek, s nádychom vandalstva v prednej časti. Nahrbený gangster, ktorý čakal na príležitosť zjednať si poriadok na svojom území, na cestách. Vznikla Miura, ktorá začala s dodnes trvajúcou tradíciou označovania vozidiel Lamborghini podľa mien zápasníckych býkov (okrem niekoľkých výnimiek, keď použili názvy miest kde sa konali zápasy býkov). Auto sa správalo rovnako ako obávaný plemenný bojový býk. V roku 1966 Miura dostala oceľovú samonosnú karosériu spolu s dvojitým lichobežníkovým zavesením a s tyčami zabraňujúcimi náklonom. Toto auto bolo zo začiatku produkcie špecifické tým, že jeho chovanie záviselo od toho, koľko ste spotrebovali benzínu. Nenásytný dvanásť valec vysával nádrž rýchlo a tým sa menilo rozloženie hmotnosti. Odľahčoval sa predok a majitelia si tak mohli zalietať aj keď nevlastnili lietadlo. Miura im ten zážitok dopriala. To sa zmenilo od výrobného čísla 125, vtedy začali používať silnejší plech pre zvýšenie tuhosti šasi. Vzniklo niekoľko špeciálnych verzií, ako napríklad S, SV, Jota. Motor uložený v strede auta bol inovatívnym riešením, ktoré začali všetci hojne kopírovať. Do dnes je považovaná za prvý rýdzi športový voz. Vďaka Miure si Lamborghini získalo povesť a nasledovali Islero, Espada, Jarama, Countach, Jalpa a iné. Továreň ale nikdy nebola zameraná na masovú produkciu. Počet vyrobených automobilov za rok sa pohyboval v stovkách kusov a obrat firmy nebol veľký, preto museli bojovať o svoju existenciu v podstate z roka na rok. V osemdesiatych rokoch firmu prebrali bratia Mimranovci a pod ich vedením sa začalo zmrákať na horšie časy. Neinvestovali žiadne prostriedky do rozvoja a ani do propagácie, ale venovali sa ďalším aktivitám. V roku 1985 ale nastal bod zlomu a bratia sa rozhodli nahradiť model Countach. Vznikol voz s projektovým označením 132, ale o dva roky na to automobilku predali Chrysleru, ktorý zmenil celý dizajn tohto projektu. Za nádhernými proporciami nového auta stál Marcello Gandini. Z Lamborghini Diablo sa stala ikona, ktorá sa vyrábala dvanásť rokov pod dvoma rôznymi značkami. Chrysler predal na začiatku nového milénia automobilku, ako stratovú, Audi, ale tá z neho počas jedného desaťročia spravila presný opak. Dokázala skrotiť horko krvných talianov a zaviedla nemecký postup práce s niekoľko násobnou výstupnou kontrolou, čo v konečnom dôsledku viedlo k markantnému zlepšeniu kvality. Posledné série Diabla boli o svetelné roky vzdialené tým, ktoré sa vyrábali pod patronátom Chrysleru. Lamborghini si pod novým majiteľom udržalo status symbolu pre vyvolených, aj keď sa v interiéri nachádzajú ovládače z Audi, ktoré je dostupné i pre obyčajných smrteľníkov.

Diktátorské auto bolo Lamborghini LM002.

Pokiaľ ste mali monopol na predaj štátneho bohatstva ako napríklad ropy, či diamantov tak pre vás nebol problém kúpiť si tohto prerasteného býka na kolesách. To preto, aby ste sa mohli prevážať medzi hladovými poddanými, ako tomu bolo v krajinách Irak, alebo Argentína. K rope a jej produktom ste naozaj museli mať neobmedzený prístup, pretože spotreba sa pohybovala cez 40 l/100 km.