Prehliadka tímu Dunlop pre Le Mans na papieri.

Zatiaľ čo viac ako štvrť milióna divákov má to šťastie, že môže navštíviť preteky 24 hodín Le Mans a vidieť základňu značky Dunlop v Le Mans naživo, väčšina ľudí sleduje tieto preteky doma. Pre tých, ktorí nemôžu prísť osobne, je tu krátka prehliadka zázemia Dunlop, ktoré je kľúčovým miestom pre to, aby sa všetkých našich 16 vozidiel udržalo na pretekárskej dráhe. 15 vozidiel Dunlop preteká v triede LMP2. Dunlop tiež dodáva pneumatiky pre jedno z vozidiel v triede LM GTE Am – svojho dlhodobého partnera JMW Motorsport, ktorý preteká s vozidlom Ferrari 458 Italia.

Ak sa zamyslíme nad najväčšími tímami, čo sa týka počtu ľudí a vybavenia, väčšina ľudí si predstaví tímy triedy LMP1 ako Audi, Toyota alebo Porsche, avšak tím značky Dunlop je pravdepodobne ten, ktorý má najviac personálu v celom padoku, aby poskytol svoje vynikajúce služby každému zo 16 tímov.

 Zázemie Dunlop Le Mans v číslach:

  • 15 nákladných vozidiel
  • 4 500 pneumatík
  • 42 členov personálu – mechanici, inžinieri, technická podpora, špecialisti pracujúci s dátami a pomocní pracovníci
  • 54 hodín – jedná sa síce o 24 hodinové preteky, ale od utorka do nedele poskytujú členovia tímu Dunlop svoje služby celkom 54 hodín

LMP2 je najväčšou triedou pretekajúcou v Le Mans s devätnástimi pretekárskymi a dvoma rezervnými vozidlami. Šestnásť tímov z triedy LMP2 sa rozhodlo pretekať na pneumatikách Dunlop. V tejto triede pretekajú koncepty, ktoré sa neustále vyvíjajú a vylepšujú, aby získali výhodu nad ostatnými súťažiacimi. Dunlop tiež prispel k vylepšeniu jazdných vlastností, a to s pneumatikami teraz poskytujúcimi nielen lepšiu priľnavosť a výkon, čo vedie k zlepšeniu času na pretekárskom okruhu, ale aj dlhšiu životnosť. Pneumatiky teraz vydržia o 50% dlhšie než pred 10 rokmi a 10x dlhšie ako v prípade vozidla Formule 1. Pneumatiky LMP2 Dunlop teraz zvládnu až 4 stinty, čo je doba medzi jednotlivými tankovaniami. Znamená to, že tímy ušetria čas pri zastávkach v boxe, pretože nemusia tak často meniť pneumatiky. Keďže sa tieto preteky často vyhrávajú vďaka tomu, že autá strávia minimum času v boxoch, môže to byť pomerne rozhodujúce, a tím Jota Sport v roku 2014 vyhral vďaka použitiu stratégie 4 stintov na jedných pneumatikách.

Čo sa týka montáže pneumatík v zázemí značky Dunlop, príprava pretekárskej pneumatiky trvá asi 10 minút, čo zahŕňa nasadenie na ráfik, nafúknutie a vyváženie – rovnako, ako sa to robí u bežných áut. Počas pretekov sa pracuje tak, že keď sa vymenia pneumatiky, mechanici prinesú kolesá s použitými pneumatikami a vyžiadajú si novú súpravu, ktorá bude nasadená na vozidlo neskôr počas pretekov.

Pre 24 hodinové preteky je k dispozícii 5 špecifikácií pneumatík. Tri typy hladkých pneumatík do sucha – mäkká, stredná a stredná plus. Mäkká pneumatika bude pravdepodobne použitá na kvalifikáciu a pri chladnejších podmienkach. Keď je veľmi teplo, potom je lepšie použiť zmes „stredná plus“ a stredné pneumatiky sú vhodné do podmienok medzi týmito variantmi. Keď prší, existujú dve možnosti. Pneumatika do mokra sa používa, keď na vozovke stojí voda a pneumatika sa do zmiešaných podmienok obúva, keď je povrch mokrý, ale už schne.

Práca tímu Dunlop ale nekončí, keď je pneumatika osadená – inžinieri merajú teplotu pneumatík pri príjazde a odjazde z boxu. Tlak a teplota sú pre pneumatiku rozhodujúce a ich správne nastavenie má veľký vplyv na výkon auta. Ideálna teplota pretekárskych pneumatík je 100 °C a preto je možné niekedy vidieť, ako autá kľučkujú pri jazde za bezpečnostným autom alebo pri zahrievacom kole. Pneumatiky sú navyše vybavené senzormi, cez ktoré putujú informácie k tímovým inžinierom do riadiaceho centra, vďaka čomu môže byť následne vodič informovaný rádiom o tom, že pneumatiky sú príliš studené na to, aby poskytli optimálnu priľnavosť, alebo byť varovaný pred nebezpečenstvom, ako je napríklad defekt na pneumatike.

Jean-Felix Bazelin, Motorsport Operations Director:

„Je pre nás dôležité, aby sme poskytovali našim zákazníkom najlepšie služby. Mať najlepší produkt je dobrý začiatok, ale naše tímy vedia, že s nimi budeme úzko spolupracovať, aby sme vodičom a ich autám zaistili čo najlepšie výsledky. K tomu je potrebný silný tím – od mechanikov, ktorí nasadia každú pneumatiku, cez servisných inžinierov, ktorí pracujú s tímami 24 hodín a pomáhajú pri kľúčových rozhodnutiach, ako sú počty zastávok v boxoch a výber pneumatík, až po všetkých pomocných pracovníkov, ktorých potrebujeme, aby sme dobre a efektívne fungovali.“